Espoon seurakunnat järjestävät lipaskeräyksen Ukrainan hyväksi Kirkon Ulkomaanavun kautta

Espoon seurakunnat järjestävät lipaskeräyksen Ukrainan hyväksi perjantaina 4.3. eri puolilla Espoota. Keräyksellä kootaan rahaa Kirkon Ulkomaanavun avustusoperaatiota varten Ukrainassa sekä maan lähialueilla.

Kuvassa on kaksi ihmistä, joista toisella on vihreä keräysliivi päällään ja lipas kädessään, johon toinen l...

Kuva: Saara Mansikkamäki.

Kirkon Ulkomaanapu tukee hätäavun toimittamista konfliktista kärsiville ihmisille. Hätäapua annetaan tarpeiden pohjalta yhdessä eurooppalaisten kumppanijärjestöjen kanssa. Käytännössä se on esimerkiksi ruoka-apua, lämmikkeitä ja muita perustarvikkeita.

Konflikti on pakottavanut ihmiset jättämään kotinsa. Kirkon Ulkomaanapu seuraa tarkasti tilanteen kehittymistä paitsi Ukrainassa, myös laajemmin Euroopassa.

Tule mukaan lipaskerääjäksi

Ilmoittaudu suoraan yhteyshenkilölle seurakuntaan:

Espoon tuomiokirkkoseurakunta: Reetta Ikonen, reetta.ikonen@evl.fi, 050 514 9455.

Keräyspaikat
Aurora: K-Market Ravioli (Lippajärventie 29-31) ja K-Supermarket Aurora (Kylänportti 16).
Espoon keskus: Kauppakeskus Entresse (2. krs kauppakäytävä, hissien ja portaikon väli (Hairlekiinia vastapäätä) TAI 1.krs pääovien aulassa sisääntulon yhteydessä) ja Espoon rautatieasema (Keräys sallittu aseman ylätasanteella portaiden läheisyydessä klo 9-17).
Länsi-Espoo: K-Supermarket Lasihytti (Lasihytti 2), klo 13:30-19.
Pohjois-Espoo: K-Market Kalajärvi (Ruskatie 1). K-Supermarket Niipperin edustalla.
Viherlaaksolahti: K-Supermarket Lähderanta (Lähderannantie 22). Keräykset tapahtuvat klo 9-19 välillä sen mukaan, kuinka vapaaehtoisia kerääjiä löytyy. Joissain paikoissa on omat paikan määrittelemät aikataulut.

Esbo svenska församling: Taina Sandberg, taina.sandberg@evl.fi, 040 547 1856.

Keräyspaikat: Espoon keskuksen asemasilta, Kauppakeskus Niitty ja Iso Omenan bussiterminaali.

Espoonlahden seurakunta: Eveliina Roznovski, eveliina.roznovski@evl.fi, 041 518 1244.

Keräyspaikat :Kauppakeskus Pikkulaivan edessä ja Soukan Ostarilla.

Leppävaaran seurakunta: Petri Lehtisalo, petri.lehtisalo@evl.fi, 040 546 5191.

Keräyspaikat: Karakappelin ympäristö, K-Market Perkkaa ja Alepa Lintuvaara.

Olarin seurakunta: Markus Silvola, markus.silvola@evl.fi, 040 531 1017 ja Mari Rautanen, mari.rautanen@evl.fi, 050 364 6771.

Keräyspaikat: Isossa Omenassa, Niityssä, Ilmatar-Areenalla ja Olarin Prismassa. Varaa oma keräysaikasi Marilta 050 364 6771.

Tapiolan seurakunta: Anna Handroo, anna.handroo@evl.fi, 040 572 1242 ja Menni Nousiainen, menni.nousiainen@evl.fi, 040 533 9553.

Keräyspaikat: Ainoan kauppakeskuksen 1. kerros ja Länsituuli sekä K-market Pohjantähti ja mankkaan K-Citymarket. Keräykseen voi ilmoittautua www.vapaaehtoistyo.fi kautta tai suoraan Anna Handroolle. Keräysaikaa on lauantaihin 5.3. saakka.

Voit lahjoittaa myös tekemällä perinteisen tilisiirron:

Nordea: FI33 1572 3000 5005 04, viesti: Ukraina

Tekstiviestilahjoitus:

Lähetä tekstiviesti APU20 (20 €) tai APU50 (50 €) numeroon 16499

Mobilepay-lahjoitus:

Lahjoita MobilePaylla numeroon 36263

Espoon yhteinen kirkkoneuvosto päättää maanantaina 7.3. katastrofiavusta Ukrainaan

Espoon yhteiselle kirkkoneuvostolle on esitetty, että se myöntäisi maanantain 7.3. kokouksessaan 30 000 euron avustuksesta Ukrainan sodasta kärsiville.

Tilanne Ukrainassa

Venäjä aloitti, ukrainalaisten ja kansainvälisten toimijoiden vetoomuksista huolimatta, sotatoimet Ukrainassa torstaiaamuna 24.2.2022. YK:n arvioiden mukaan noin 836 000 ihmistä on paennut maasta. Taistelujen edetessä, kodistaan paenneiden määrän uskotaan nousevan miljooniin. Sodan kokonaisvaikutuksia on mahdoton ennustaa. Kotinsa talvea vasten jättäneillä on puutetta lämmikkeistä, suojista sekä ruuasta ja vedestä.

Kirkon Ulkomaanavun toimet kriisissä

Kirkon Ulkomaanapu (KUA) on aloittanut hätäapukeräyksen Ukrainan sodan uhrien auttamiseksi. Se jakaa alueella yhteistyökumppaninsa kautta hätäapuna tarvittavia perustarvikkeita. Käytännössä se on esimerkiksi ruoka-apua, lämmikkeitä ja muita perustarvikkeita. KUA:n kumppanijärjestö Hungarian Interchurch Aid (HIA) on jo aloittanut hätäavun toimittamisen Länsi-Ukrainassa. HIA on myös valmistautunut tukemaan alueelta pakenevia ihmisiä.

KUA arvioi tilannetta ja ihmisten avun tarvetta jatkuvasti, jotta apu kohdentuu sitä eniten tarvitseville niin Ukrainassa kuin muualla Euroopassa.

Uutista päivitetään tarvittaessa tilanteen muuttuessa. MA.​​​​​​

Lipaskeräys tuotti yhteensä 17 835 euroa Ukrainan sodan uhrien auttamiseksi. Summassa on mukana Kirkon Ulkomaanavun keräyslippaisiin kertynyt raha. Sen lisäksi lahjoituksia on saatettu tehdä Mobilepayn ja tilisiirtojen kautta.

Päivitetty ke 16.3. MA.

2022-03-02 13:15:00.0