Anna joululahja tarvitseville seurakuntien Rakenna joulupuu -keräyksen kautta

Pääkaupunkiseudun seurakuntien Rakenna joulupuu -keräys käynnistyy ensimmäisenä adventtisunnuntaina 27.11. Jo yli kymmenen kertaa järjestetty keräys tarjoaa mahdollisuuden levittää jouluiloa vähävaraisille perheille ja yksin asuville. Lahjoituksilla on nyt aiempaakin suurempi merkitys, sillä sähkön ja muiden hintojen nousu tekee joulun valmistelusta haasteellista yhä useammalle.

Kuvassa Rakenna joulupuu -logo, jossa teksti, Rakenna joulupuu, Klä julgranen.

Rakenna joulupuu -keräyksessä toivotaan useimmiten erilaisia lahjakortteja, joilla saaja voi tehdä hankintoja ruokapöytään tai esimerkiksi lahjaostoksilla. Osassa seurakuntia taas voi käydä hakemassa kirkon joulukuusesta lapsen tai nuoren täsmätoiveen.

Pienikin apu on tärkeää

Itähelsinkiläinen Mikaelin seurakunta on järjestänyt keräyksen jo pitkään.

– Lahjan saajat ovat lahjoista todella kiitollisia. Myös lahjoittajat ovat tyytyväisiä, etenkin kun näin voi auttaa juuri omalla alueella asuvia ihmisiä, joilla ei mene yhtä hyvin, johtava diakoniatyöntekijä Outi Juntunen kertoo.

Hän korostaa, että jokainen voi osallistua rahkeidensa mukaan. Lahja ja ehkä mukana tuleva kortti on monelle saajalleen tärkeä viesti välittämisestä ja tuo toivoa lahjoituksen suuruudesta riippumatta.

Juntusen mukaan ihmisten puheissa on tänä syksynä korostunut monenlainen hätä taloudellisesta selviämisestä, varsinkin joulun lähestyessä. Pienituloisten ruokailujen kävijämäärät ovat isompia nyt kuin ennen korona-aikaa.

– Yhteiskunta luo kuvaa yltäkylläisestä ja yhdessä vietetystä joulusta. Etenkin lasten joulusta moni isä ja äiti kantaa huolta.

Seurakuntien taloudellinen auttaminen on joulun alla mittavaa: pelkästään Mikaelin seurakunnan diakoniatyö on toimittanut jouluapua vuosittain lähes 400 talouteen. Lahjakortteja saadaan jaettavaksi myös järjestöiltä. Monin paikoin tehdään yhteistyötä esimerkiksi kotihoidon kanssa niin että joulukukkia ja lahjapusseja voidaan välittää ilahduttamaan yksinasuvia vanhuksia.

Lahjoitustavat vaihtelevat seurakunnittain

Rakenna joulupuu on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan evankelis-luterilaisten seurakuntien joulukampanja. Seurakuntien diakoniatyöntekijät toimittavat lahjat luotettavasti perille.

Keräys avataan virallisesti ensimmäisenä adventtisunnuntaina 27.11.2022. Joissakin seurakunnissa keräys alkaa jo 20.11. Olarin seurakunnassa 21.11. Keräyksen toteutustavat vaihtelevat seurakunnittain.

Espoon seurakuntien keräykset löydät joulusivuilta.

Kaikkien pk-seudun seurakuntien seurakuntakohtaiset ohjeet ja määräajat lahjojen toimittamiseen löytyvät seurakuntien sivuilta keräyssivun rakennajoulupuu.fi kautta.

Thu Nov 17 13:15:00 EET 2022