Kirkko siunaa koulutielle elokuussa myös Saiman, 6 v.

Torstaina 10.8. 3 670 espoolaista aloittaa koulun elämässään ensi kertaa. Yksi heistä on 6-vuotias Saima Mäkelä. Saiman tuleva ala-aste, Lintulaakson koulu, on Saimalle tuttu paikka koripalloharrastuksen kautta. Silti koulun alku jännittää.

Saima Mäkelä leikkii koulun pihassa

Kuusivuotias Saima Mäkelä menee syksyllä ensimmäiselle luokalle.

Jännittääkö koulun alku, Saima?
Saima Mäkelä: Jännittää vähän. Uudet ihmiset jännittää. Kaikki eskarikaverit kyllä kahta lukuun ottamatta tulee samaan kouluun, mutten vielä tiedä tulevia luokkakavereita.

Miten uusiin ihmisiin voi tutustua?
Saima Mäkelä: Mä tutustuin esikoulussa yhteen tyttöön sillä tavalla, että ensin mä en tykännyt siitä, mutta sitten kun me oltiin leikkiparit, sen kanssa oli ihan kiva leikkiä. Olen tutustunut leikkiparien kautta ainakin jo kahteen kaveriin. Kolmannen kanssa tutustuin, kun alettiin vaan jutella.

Millaista arvelet koulunkäynnin olevan?
Saima Mäkelä: Olen kuullut, että koulussa on tylsää. Mutta mun isosisko Viena sanoo, että koulussa on kivaa. Kotiläksyjä on ollut jo esikoulussa. Äiti ja isä kyllä lukee lukutehtävät mulle ääneen, koska mun mielestä lukeminen on tylsää. Jotkut kirjat on hyviä, mutta se on ihan tylsää se lukeminen. Mun isi on lukenut meille melkein kaikki Harry Potterit: kutonen ja kaikki sen alle, ei vielä seiskaa. Tiedän Harry Potterista melkein kaiken.

Mitä eroa on Harry Potterin koululla ja tulevalla omalla koulullasi?
Saima Mäkelä: Paljonkin eroa. Esimerkiksi jos tavalliset ihmiset katsoo Harry Potterin koulua, siinä on pelkästään kyltti ”vaara” ja se näyttää rauniolta. Mutta jos velhot katsoo sitä, siinä on koulu. Täällä meidän koulussa ei myöskään ole huispaamista, vaikka onkin pelikenttä. Kun olin kouluun tutustumassa, näin, että pihalla pelattiin pesäpalloa aikuiset vastaan kuudesluokkalaiset.

Mikä on koulun ja esikoulun ero?
Saima Mäkelä: No matematiikka ei ole kovin kivaa, mutta käsityöt ja erilaiset askartelut kiinnostaa. Osaan tehdä jo tupsuja, ne ihan lällyjä. Osaan tehdä sekä pieniä että isoja tupsuja.

Onko sinulla ajatusta siitä, mikä haluat olla isona?
Saima Mäkelä: Haluaisin olla isona eläinkaupan hoitaja. Siinä tarvitaan ehkä matematiikkaa, että voi laskea montako eläintä kaupassa on. Mutta se on ihan lällyä, paitsi jos eläimet liikkuu.

Saanan äiti Saara Mäkelä, millaiset ovat sinun tunnelmasi Saiman koulun alun kynnyksellä?
Saara Mäkelä: Levolliset tunnelmat, vähemmän mietityttää kuin ensimmäisen lapsen kohdalla. On täysi luotto siihen, että lapsi on valmis. Esikoulussa on tehty niin hyvää työtä. On myös kova luotto suomalaiseen peruskouluun. Jos on jotain haastetta, yleensä niitä pystytään ratkomaan.

Mutta silti itkit mun kevätjuhlassa (ihmettelee Saima)?
Saara Mäkelä: Kevätjuhla oli vähän haikea, kun esikoulu oli niin ihana. Nyt olet jo niin iso, että menet kouluun!

Kuva ja teksti: Eriikka Käyhkö

Ekaluokkalaiset siunataan koulutielle elokuussa 2023

Tänä syksynä koulun aloittaa ensi kerran koko maassa 55 230 ekaluokkalaista, Espoossa 3 670 lasta. Seurakunta lähettää lapset koulutielle siunauksen kera. Ekaluokkalaisten siunauskirkoissa iloitaan pienistä koululaisista yhdessä perheiden kanssa. Siunaus alttarilla, lahjaksi saatu kirjalahja ja yhteinen jätskihetki tuovat iloista juhlan tuntua jännittävään elämänvaiheeseen. Vuonna 2016 syntyneet seurakuntalaiset saavat juhlaan henkilökohtaisen kutsun - tervetuloa koko perheen voimin! Kutsukaa kummitkin kummilasta siunaamaan. Kirkkohetkiin ei ole ennakkoilmoittautumista. Tarkasta oman seurakuntasi siunaustilaisuudet täältä.

Tue Aug 01 18:48:00 EEST 2023