Hiljennä tahtia – paastonaika vie kohti pääsiäistä

Kristillinen paastoperinne kutsuu raivaamaan elämästä tilaa sille, mikä on tärkeää. Oppilaitospappi näkee kiireisessä ajassamme tilausta radikaalille paastolle.

Nainen silmät kiinni, otsassa tuhkalla piirretty risti.

Tuhkan sirotteleminen pään päälle on vanha katumuksen ja parannuksen vertauskuva. Kuva: Shutterstock

Pääsiäispaasto on erityinen ajanjakso, jolloin kannustetaan keskittymään olennaiseen: rukoukseen, rutiinien yksinkertaistamiseen, turhasta luopumiseen ja mielen rauhoittamiseen. Kohtuullisuuden ihanne on samalla hyväksi ympäristölle. Paasto alkaa tuhkakeskiviikkona ja päättyy pääsiäisenä.

Espoon seurakuntien oppilaitospappi Panu Mäkelä ajattelee, että paasto haastaa luopumiseen jopa radikaalilla tavalla:

– Paasto on vastaisku kalenterin täyteen haalimiselle ja ylivirittyneelle elämälle. Mistä voisi irrottautua ja mihin sen sijaan keskittyä? Mistä itselle tärkeästä luopuisin toisen hyväksi?

Laskiaisena laskeudutaan paastoon ja tuhkakeskiviikkona otetaan katumuksen merkki

Laskiaistiistaita vietetään tänä vuonna 13. helmikuuta. Yhdessä ulkoilu, mäenlasku, hernekeitto ja laskiaispulla ovat perinteisesti edustaneet viimeistä mahdollisuutta juhlia ennen paastoon laskeutumista.

Tuhkakeskiviikko 14. helmikuuta on ensimmäinen paastopäivä. Tuhkakeskiviikon messussa eli tuhkamessussa voit tulla alttarille, ja pappi piirtää tuhkaristin otsaasi lausuen: ”Ota vastaan katumuksen merkki.” Risti on öljyyn sekoitettua tuhkaa, ja se on helppo pestä pois.

Tuhkakeskiviikon iltamessua vietetään 14.2.2024 Espoonlahden kirkossa, Espoon tuomiokirkossa ja Leppävaaran kirkossa kello 18. Olarin kirkossa ja Tapiolan kirkossa tuhkamessu alkaa kello 19.

Katso paastonajan ja pääsiäisen tapahtumat Espoon seurakunnissa: espoonseurakunnat.fi/paasiainen.

Teksti: Hanna Pekkanen

2024-02-09 15:04:37.0