Rakenna joulupuu -keräys toteuttaa vähävaraisten lasten ja perheiden toiveita

Rakenna joulupuu -keräys käynnistyy pääkaupunkiseudun seurakunnissa ensimmäisenä adventtisunnuntaina 2. joulukuuta.
Kirsi Salonen ja Taina Lehtonen koristelevat jouluisia lahjakorttikirjekuoria.

Diakonit Kirsi Salonen ja Taina Lehtonen Espoon tuomiokirkkoseurakunnasta koristelevat jouluisia lahjatoivekortteja. Kuva: Eija Harju

Silloin voi jumalanpalvelusten yhteydessä käydä hakemassa lahjavinkin Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kirkoilla olevista joulupuista. Keräyksellä halutaan ilahduttaa erityisesti vähävaraisia lapsia ja heidän perheitään. Vantaalla on uutta panostus aikalahjoihin. Myös muissa pääkaupunkiseudun seurakunnissa iso osa toiveista toteutetaan erilaisina lahjakortteina.

- Rakenna joulupuu -keräys tukee lapsiperheitä mahdollistamalla yhteistä tekemistä ja pieniä elämyksiä. Lahjakortti on helppo ja ekologinen tapa ilahduttaa ja tarjota oman alueen vähävaraiselle perheelle, vaikka retki Heurekaan tai yhteinen leffailta. Aikalahjoja keräämme tänä vuonna Tikkurilan, Korson, Hakunilan ja Rekolan seurakunnissa. Joulupuut ja muut lahjavinkit löytyvät kaikkien seurakuntien kirkoista entiseen tapaan, johtava diakoniatyöntekijä Saara Huhanantti Tikkurilan seurakunnasta kertoo.

Keräys tarjoaa kenelle tahansa konkreettisen ja helpon tavan auttaa ja ilahduttaa lähimmäisiä. Viime vuonna Rakenna joulupuu -keräyksellä muistettiin lahjalla tai lahjakortilla noin 3500 pääkaupunkiseudulla asuvaa.

Muistamisissa lahjakortit yleistymässä

Helsingin seurakunnissa on muistamisten painotus siirtymässä perinteisistä lahjapaketeista lahjakortteihin. Ne ovat usein tavaralahjoja helpompia sekä vanhuksille että vähävaraisille perheille.

- Malmilla kerätään aiemmista vuosista poiketen tänä vuonna ensisijaisesti lahjakortteja, sekä yksin asuville että perheille, Malmin seurakunnan diakoniajohtaja Elina Leppihalme kertoo.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa toteutetaan noin sata lasten ja nuorten lahjatoivetta. Diakoniatyöntekijät valitsevat lahjansaajat asiakasperheistään. Lahjatoiveet he sujauttavat kauniisti koristelemiinsa kirjekuoriin. Kirjeen päällä kerrotaan lahjatoiveen esittäjän ikä ja toive. Kirjeen sisältä löytyy tarkemmat tiedot lahjasta. Lahjan hintasuositus on 30–50 euroa.

- Lasten toivelistalla näkyvät tänäkin vuonna suosikkilelut. Teinit saattavat toivoa lahjakorttia johonkin tiettyyn liikkeeseen esimerkiksi urheiluvälineitä tai vaatteita hankkiakseen, diakoni Kirsi Salonen kertoo.

Diakoniatyöntekijöille Rakenna joulupuu -keräyksen toteuttaminen on mieluisa tehtävä. He myös toimittavat perille lahjat. He ovat huomanneet, että ihmisten halu auttaa korostuu joulun aikaan.

- Lasten tai perheiden toiveita toteuttavat tietävät, että jokainen toteutettu toive menee tarpeeseen, diakoni Taina Leinonen kertoo.

-Perheet ovat olleet tosi kiitollisia saamistaan lahjoista. Lahjan nouto saattaa olla hyvin tunteikas hetki puolin ja toisin, Kirsi Salonen toteaa.

Lasten ja perheiden lisäksi keräyksellä autetaan diakoniatyöntekijöiden harkinnan mukaan myös muita pienituloisia esimerkiksi opiskelijoita, eläkeläisiä ja työttömiä.

Rakenna joulupuu on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan ev. lut. seurakuntien joulukampanja.

Rakenna joulupuu keräys Espoon seurakunnissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Rakenna joulupuu -keräysLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Teksti ja kuva: Eija Harju

Thu Nov 22 09:32:00 EET 2018