Pidä taivaallinen tauko Espoon tiekirkoissa

Espoon kesän 2019 tiekirkkoina matkailijoita ja muita kulkijoita palvelevat Espoon tuomiokirkko, Otaniemen kappeli ja Tapiolan kirkko.

Espoon_tuomiokirkko_ja_kellotorni_kesa2013_01_RHi_XL.jpg

Tiekirkot.fi-sivustolla Espoon tuomiokirkko on sijoitettu keskiajan kivikirkkojen teeman alle. Ansaitusti, sillä kirkko on rakennettu 1400-luvun lopussa.
Tiekirkko-oppaat esittelevät Espoon tuomiokirkkoa 3.8.2019 asti keskiviikkoisin klo 14–15. Oppaat ovat paikalla arkisin klo 11–16.30. Pyydettäessä he esittelevät kirkkoa muulloinkin kuin keskiviikon esittelyaikoina.

Espoon tuomiokirkko on Espoon tuomiokirkkoseurakunnan ja Esbo svenska församlingin kotikirkko. Kesällä Espoon tuomiokirkko on avoinna joka päivä klo 10–18. Suomenkielinen jumalanpalvelus pidetään sunnuntaisin klo 10 ja ruotsinkielinen klo 12.15.

Kesäisin Espoon tuomiokirkossa soivat joka sunnuntai Suvisunnuntain iltamusiikki -sarjan konsertit klo 19 alkaen.   Konsertteihin on vapaa pääsy.

Kesätorstaisin kirkon holvikaarien alla voi nauttia klo 21 alkaen Urkuyö ja Aaria –festivaalin konserteista sekä sen oheistapahtumista. Ennen konserttia klo 20.00–20.30 illan tunnelmaan voi virittäytyä taiteilijatapaamisissa Espoon tuomiokirkon pihapiirissä sijaitsevassa Pitäjäntuvassa. Lippuja festivaalin konsertteihin voi ostaa lippu.fi:stä.

Otaniemen kappelissa luonto, ihminen ja ympäristö kohtaavat

Espoon toinen tiekirkko Otaniemen kappeli on auki kesällä 1.6. - 31.8.2018 ma–pe klo 11–16.  Kappeli on osa Tapiolan seurakunnan toiminta-aluetta. Arkkitehtuuriltaan maailmankuulu kappeli valmistui 1957 arkkitehtuurikilpailuun osallistuneen Heikki ja Kaija Sirenin kilpailutyön pohjalta, jossa arkkitehdit halusivat korostaa ihmisen ja Luojan välistä kohtaamista.

Betonisen rouhea Tapiolan kirkko

Tapiolan kirkko on Espoon seurakuntien kolmas tiekirkko. Kesällä 2019 se on avoinna ma-to klo 8–21 ja pe–su 8–17. Messu on sunnuntaisin klo 10. Tapiolan kirkko on yksi Tapiolan keskustan 1900-luvun modernia arkkitehtuuria edustavista asemakaavalla suojelluista rakennuksista. Rakennus valmistui 1965 ja sitä laajennettiin 1992. Arkkitehtinä oli professori Aarno Ruusuvuori. Kuutiomainen kirkkosali on askeettinen, korkea ja kauniisti valaistu.

Musiikkia puolen päivän aikaan –konserteista voi nauttia Tapiolan kirkossa klo 12 kesätiistaisin.  Puoli tuntia kestäviin konsertteihin on vapaa pääsy.

Tutustu Espoon tuomiokirkkoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tutustu Otaniemen kappeliinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tutustu Tapiolan kirkkoon

Tue Jul 02 13:48:00 EEST 2019