PERUTTU Espoolaisille avautuu metsähotelli Suomen luonnon päiväksi 28.8. – Melontaa, geokätköilyä ja metsäkirkko

Kiristyneen koronatilanteen vuoksi sekä metsähotelli että Suomen luonnon päivä Velskolassa on jouduttu perumaan. Tapahtumat järjestetään uudestaan elokuussa 2022.

Kuvassa mies makaa riippukeinussa metsässä.

Nuuksion kansallispuiston kupeeseen, Velskolan kurssikeskukseen nousee viikonloppuna 28.–29.8. Espoon suurin metsähotelli. Metsähotellista on varattavissa yhteensä 40 petipaikkaa telttoine tai riippukeinuineen. Omatoimiselle telttailualueelle puolestaan mahtuu yöpymään jopa 50 henkeä.

Espoon seurakunnat liittyvät Suomen Ladun Nuku yö ulkona -tapahtumaan sekä Metsähallituksen koordinoimaan Suomen luonnon päivään.

–Luonto ja ympäristö ovat meille tärkeitä, siksi haluamme tulla kirkkona mukaan yhteiseen asiaan. Luonto on keskeinen toimintaympäristömme muun muassa kurssikeskuksissa, kertoo Espoon seurakuntien projektikoordinaattori Laura Leipakka.

Nuku yö ulkona -tapahtumaa edeltää pääosin maksuton Suomen luonnon päivä Velskolassa lauantaina 28.8. klo 14–19. Ohjelmassa on luvassa niin melontaa, geokätköilyä kuin lampaiden rapsutusta.

– Nämä ovat matalankynnyksen tapahtumia, jotka sopivat vaikkapa 30–40-vuotiaalle kaupunkilaiselle. Voi kokeilla melontaa tai polkujuoksua tai ihan vaan tulla uimaan ja viettämään iltaa espoolaiseen maalaismiljööseen. Jonkinlainen henkinen tai hengellinen kokemus on sekin, että nukkuu yön taivaan alla.

Luontohengellisyys on nousussa

Leipakan mukaan nyt eletään luontohengellisyyden buumia. Siitä kertovat suosituiksi tulleet retriitit, kaupunki- ja luontopyhiinvaellukset sekä metsäkirkot.

– Hengellisyyttä ei tarvitse toteuttaa vain kirkon seinien sisällä. Myös luonnossa voi kokea henkisyyttä, pyhää ja Jumalan läsnäoloa, millä nimellä sitä ikinä haluaakin kutsua.

Velskolan päivätapahtumassa voi osallistua muun aktiviteetin lomassa metsäkirkkoon tai rauhoittua äänimaljahartaudessa.

– Täällä on tilaa ja aikaa ajatella. Samalla voi löytää luonnosta pyhyyttä, jos haluaa.

Molempiin tapahtumiin saa napata mukaan myös oman lemmikin, kunhan se on hihnassa eikä häiritse alueen muita eläimiä kuten poneja ja lampaita.

– Nykyään lemmikkejä saa tuoda toreille ja kahviloihin, se on trendi. Joten miksipä emme tarjoaisi samaa mahdollisuutta myös luonnon päivässä.

Suomen luonnon päivä Velskolassa on kaiken ikäisten tapahtuma, johon ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Nuku yö ulkona -tapahtumaan ilmoittaudutaan verkossa 15.8. mennessä. Yöpyminen on maksutonta, vapaaehtoisesta aamupalasta veloitetaan 10 euroa.

Kirkko Espoossa pyrkii kaikessa toiminnassaan ehkäisemään koronatartuntoja. Molemmissa tapahtumissa on maskisuositus, pidetään turvavälejä, huolehditaan käsihygieniasta ja paikalle tulee saapua vain terveenä.

Tue Aug 10 08:00:00 EEST 2021