Koronarajoitukset tiukkenevat jälleen - toimitukset, messut ja keskusteluapu jatkuvat

Yleisötilaisuudet ja ryhmätoiminta jäävät tauolle 28.12.-17.1. Messuun voi osallistua myös verkon kautta.

Verkkokirkon kuvauykset käynnissä. Kuvassa tietokoneen ruutu ja kappelisali.

Kokoontumisrajoitusten aikana seurakunnat lähettävät tilaisuuksia verkon välityksellä. Kuva Arto Vallivirta.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut uusia koronarajoituksia ajalle 28.12.2021.-17.1.2022. Espoon seurakunnissa noudatamme niitä sekä Espoon tuomiokapitulin ohjeita

Seurakuntien yleisötilaisuudet ja aikuisten ryhmätoiminta ovat tauolla 28.12.2021-17.1.2022. Käytännössä tämä koskee etenkin välipäivien ja alkuvuoden konsertteja ja loppiaisen jälkeen käynnistyvää ryhmätoimintaa. Konsertteja siirretään joko verkkoon striimin kautta katsottavaksi tai ne perutaan tai siirretään myöhemmäksi. Tiedot tilaisuuksien muutoksista pyritään päivittämään seurakuntien tapahtumakalenteriin mahdollisimman pian. Ryhmätoiminnan käynnistyminen siirtyy eteenpäin. Lasten ja nuorten ryhmätoiminta voi viranomaisten ohjeiden mukaan jatkua.

Viranomaisten rajoitukset eivät koske uskonnollista toimintaa. Tuomiokapitulin ohjeiden mukaan messut ja hartaudet järjestetään edelleen, mutta koronaturvallisuuden vuoksi hyvin rajatusti. Tilaisuuksiin voi osallistua enintään viidennes tilan normaalista enimmäishenkilömäärästä, mutta isossakin tilassa enintään 30 henkeä. Laulaminen on arvioitu riskiltään korkeaksi. Siksi yhteislaulua rajoitetaan ja kuorot eivät esiinnyt rajoitusaikana. Tilaisuuksissa käytetään maskeja, huolehditaan turvaväleistä ja noudatetaan muita koronaturvallisuusohjeita.

Isoon osaan messuja voi osallistua verkon välityksellä. Kaikki verkkotilaisuudet löytyvät seurakuntien verkkosivuilta, jonne on koottu suoratoistettavat tilaisuudet. Espoonlahden seurakunnan päämessuihin voi osallistua vain verkon välityksellä, mutta ehtoollista jaetaan kirkossa messun jälkeen.

Kastejuhla, avioliittoon vihkiminen ja hautaan siunaaminen on mahdollista rajoituksista huolimatta. Juhlavieraita voi tuomiokapitulin ohjeiden mukaan olla viidennes siitä, mitä tilaan normaalioloissa voitaisiin ottaa, kuitenkin isoissakin tiloissa enintään 30 henkeä. Tämä henkilömäärärajoitus on voimassa Espoon seurakuntien tiloissa 1.-17.1.2022. Kaikkien tilojen enimmäishenkilömäärät löytyvät seurakuntien verkkosivuilta. Espoon seurakuntien palvelukeskus sekä toimituksen pappi antavat tarvittaessa lisäohjeita.

Seurakuntien diakoniatyö ja muu auttamistoiminta jatkuu. Keskusteluajan voi varata niin diakoniatyöntekijältä kuin papilta. Diakonian ajanvaraus toimii nykyään myös sähköisesti. Papin puhelin on avoinna joka päivä klo 9-21.

Ajantasaiset tiedot voimassa olevista rajoituksista päivitetään koronaohje-sivulle

Mon Dec 27 15:23:00 EET 2021