Unohtumattomia elämyksiä Espoossa: Yö kirkossa

Espoon Tuomiokirkkoseurakunnassa koululaisten Yö kirkossa -tapahtumat ovat olleet niin suosittuja, ettei ilmoittautumisia voida enää ottaa vastaan. Leppävaaran ja Olarin kirkoissa on vielä tilaa. Kysyimme seurakuntayhtymän kasvatuksen asiantuntija Anne-Maria Laukkariselta, millainen on ajatus Yö kirkoissa -toiminnan taustalla. Miksi kirkko tarjoaa juuri kouluikäisille niin paljon kaikkea kivaa?

Yö kirkossa -logo.

– Yö kirkossa -konsepti tulee meille alun perin Norjasta. Kouluikä on hyvin mielenkiintoinen vaihe yksilönkehitystä. Lapsi harjoittelee itsenäistymistä vanhemmista. Mieltä askarruttavat kaveritaidot ja itsetuntoon liittyvät kysymykset, kuten kelpaanko minä. Näitä kysymyksiä kysyvät eritoten noin kymmenvuotiaat.

– Norjassa nämä tarpeet on tulkittu esirippikoulun tarpeeksi, eli seurakunnan tarpeeksi toimia itsenäistyvien lasten tukena. Rippikouluikää ei kuitenkaan ole meilläkään haluttu alentaa, joten päätimme lähteä mukaan Yö kirkossa -toimintaan, kertoo kasvatuksen asiantuntija Anne-Maria Laukkarinen.

Vaikka monissa seurakunnissa Yö kirkossa -tapahtuma sijoittuu pyhäinpäivän seutuun, kyse ei ole halloweenin juhlinnasta.

– Kirkoissa toimitaan yhdessä turvallisessa, joskin poikkeuksellisessa ympäristössä. Lapset ja nuoret osallistuvat usein sunnuntain messun valmisteluun, johon myös vanhemmat kutsutaan osallistumaan, kertoo Laukkarinen.

Tarjolla eväitä hyvään elämään

Espoon seurakunnat tarjoavat kouluikäisille runsaasti toimintaa, kuten kouluissa tehtävää työtä ja partiota 37 lippukunnan taustayhteisönä. Lisäksi Espoon seurakunnissa järjestetään kouluikäisille leirejä ja retkiä: joskus vanhemman kanssa, toisinaan ilman. Myös kymppisynttärit ovat olleet huippusuosittuja kymmenen vuotta täyttävien espoolaisten keskuudessa.

– Vaikka yhä nuorempien elämään saattaa liittyä epätoivottavia ilmiöitä kuten esimerkiksi rikollisuus ja päihteet, on yhä mahdollista vaikuttaa kasvavaan lapseen positiivisesti ja antaa jokaiselle kokemus joukkoon kuulumisesta – siitä, että kelpaa omana itsenään. Aikuisen tuella ryhmässä toimiessa vuorovaikutus- ja tunnetaidot vahvistuvat. Lapsi saa eväitä hyvään elämään, toteaa Laukkarinen.

Leppävaaran ja Olarin yökirkoissa tilaa nopeimmille

Erityisesti espoolaiskoululaisia on kiehtonut viisisataavuotias Tuomiokirkko. Sen yökirkot ovat jo tältä vuodelta täynnä. Myös Espoonlahden Yö kirkossa -tapahtuma on täysi. Sen sijaan Leppävaaran ja Olarin seurakunnan Yö kirkossa -tapahtumissa on vielä nopeimmille tilaa.

Seurakunnat kaipaavat aika ajoin myös uusia kerhonohjaajia. Ryhmänohjaajatoiminnasta kannattaa kysyä seurakunnista rohkeasti.

– Ohjaajat ovat yleensä nuoria itsekin. Monelle kerhon ohjaaminen on se ensimmäinen oma, vastuullinen työpaikka, josta saa palkkion. Kerhoissa tehdään todella tärkeää työtä, sillä kerhot tarjoavat harrastuksen lisäksi kaveruudelle puitteet. Näinä aikoina hyvin tärkeää on myös se, että kerhotoiminta on usein ilmaista tai ainakin edullista, sanoo Laukkarinen.

Lisätietoja kouluikäisten toiminnasta ja Espoon Yö kirkossa -tapahtumista:

Kasvatuksen asiantuntija, Espoon seurakuntayhtymä

Anne-Maria Laukkarinen