Hyppää sisältöön

Isoskoulutus

Isosen tehtävä on yksi hienoimmista vastuuhommista seurakunnan nuorisotyössä. Mihinkään vastuulliseen tehtävään ei voi lähteä ilman koulutusta ja kokemusta.

Isosen tehtävää varten valmistaudutaan POP UPeissa, Halleluja-messuissa sekä viikonloppuleireillä. Näissä on tarjolla koulutuksellisia elementtejä ryhmänohjaajan taitojen sekä hengellisen pääoman kasvattamiseksi. Kumpaakin tarvitaan isosen työssä.

Mukaan toimintaan voit lähteä milloin vaan! Seurakunta ei ole luonteeltaan kurssi tai suoritus. Tärkeintä on, että haluat tulla mukaan. Seurakunnassa jokaiselle on paikka. Me odotamme juuri sinua!

Ilmoittaudu TÄSTÄ!Linkki avautuu uudessa välilehdessä

POP UPit lauantaisin Suvelan kappelilla klo 10-14.

  • POP UP 4 3.2.
  • POP UP 5 9.3.
  • POP UP 6 6.4.
  • POP UP 7 20.4.

POP UPit jatkuu keväällä 2024, aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Isoshaku kesä 2024

Kesän riparien isoshaku on nyt käynnissä, hae isoseksi/leiriavustajaksi tästä! Haku on auki ma 5.2. asti. Täytäthän hakulomakkeen huolellisesti ja huomioit, että leirin ja konfirmaation ajankohdat sopivat sinulle. Valinnoista ilmoitetaan helmikuun alussa.

POP UP ISOSKOULUTUS  

KORVAAVIEN TEHTÄVIEN OHJEISTUS  

 

Voit tehdä tehtävän esim. Wordiin tai kuvata videon, jolla käyt tekemäsi tehtävät läpi. Palauta 1.5.2024 mennessä tehtävät kokonaisuudessaan sähköpostitse Reiskalle: 

ida.reimann@evl.fi

 

ENSIMMÄISEN VUODEN ISOSET

POP UP 1 9.9.2023

  1. Pohdi itsestäsi 5 vahvuutta. Vahvuudet voivat olla mitä vaan, esim. mitä osaat tehdä tai mikä on sinulle tärkeää. 

  • Kerro niistä meille ja kerro samalla jotain itsestäsi (esim. mitä harrastat, keitä perheeseesi kuuluu, millainen tyyppi olet jne.) 

  • Kerro vielä mikä sai sinut lähtemään isoskoulutukseen mukaan? Mitä toivoisit oppivasi? 

  1. Piirrä paperille isonen, jonka ympärille kirjoitat erilaisia ihannepiirteitä, tietoja, taitoja ja ominaisuuksia, joita isosella tulisi mielestäsi olla. Voit hyödyntää tässä tehtävässä omaa rippikoulukokemustasi ja kokemuksia oman leirisi isosista. 

  • Oliko leirilläsi ihanneisosta? 

  • Millaisia piirteitä kirjoitit isosen ympärille? 

  • Perustele lyhyesti, miksi listaamasi asiat tekevät ihanneisosen? 

  • Ota kuva piirroksestasi ja liitä se mukaan tehtävääsi

  1. Katso video: Isonen ryhmänohjaajana

  • Millaisissa tilanteissa isonen toimii ryhmänohjaajana rippileirillä? 

  • Videolla listataan erilaisia johtajan rooleja, millainen johtaja sinä haluaisit olla?

  • Millaisia vinkkejä videolla annetaan auktoriteettiin liittyen? Mitä mieltä olet näistä?

POP UP 2 7.10.2023

1. Muistele oman rippikoulusi hartauksia ja vastaa kysymyksiin.

  • Mitä aiheita hartauksissa oli?
  • Millainen tunnelma hartauksissa oli ja miten tunnelmaa luotiin?
  • Millaista musiikkia hartauksissa oli?

2. Katso videot: Hartauden valmistelu ja Hartauden pitäminen

3. Suunnittele ja valmistele oma hartaus. Perustele valintojasi lyhyesti.

Hartauden tarkoitus on hiljentyä Jumalan yhteyteen. Hartaudesta vastuussa olevan tehtävänä on luoda tila ja mahdollisuus yhteyden kokemiselle. Hartaus ei ole esitys tai suoritus, vaan yhteinen hetki.

Hartaus koostuu raamatunkohdasta, puheosuudesta, rukouksesta ja halutessasi lauluista/musiikista. Näiden paikkaa voi vaihdella sopivaksi katsomallaan tavalla. Hartauden aihe voi olla lähes mikä tahansa. Hyviä aiheita voit löytää esim. valitsemalla itsellesi tärkeän raamatunkohdan tai laulun, josta haluat kertoa ajatuksiasi muille. Hartauden aihe saa olla henkilökohtainenkin, mutta muista, että hartauden pitäjän vastuulla on päättää puheensa AINA toivon näkökulmaan.

Esimerkkirunko:

Alkulaulu

Raamatunkohta, esim. psalmi tai evankeliumiteksti

Puheosuus, jossa käsittelet raamatunkohtaa omasta näkökulmastasi

Rukous, joka voi olla itse kirjoitettu tai valmis rukous

Loppulaulu

 

POP UP 3 18.11.2023

1. Katso video: Raamis

2. Vastaa kysymyksiin:

a) Mitä raamiksessa tehdään?

b) Mitä isosen pitää ottaa huomioon raamikseen liittyen? Mainitse vähintään 3 asiaa.

c) Miten yrittäisit saada hiljaisen ryhmän keskustelemaan? Entä äänekkään ryhmän kuuntelemaan?

d) Miten haluaisit pitää raamista? Millä tavalla raamatunkohtaa olisi mielestäsi kiva käsitellä ryhmän kanssa?

 

POP UP 4 3.2.2024

1. Mitä muistat oman riparisi iltaohjelmista? Mikä leikki, sketsi ja laulu on jäänyt erityisesti mieleesi ja miksi?

2. Katso video: Iltaohjelman suunnittelu ja toteutus

  • Mitkä ovat iltaohjelman tavoitteita?
  • Mitä asioita pitää ottaa huomioon iltaohjelman suunnittelussa?

3. Katso video: Leikit

  • Mitä kannattaa ottaa huomioon leikkeihin liittyen?
  • Miten innostaisit riparilaisia leikkiin mukaan?

4. Katso video: Sketsit

  • Mitä kannattaa ottaa huomioon sketseihin liittyen?
  • Mikä tekee sketsistä hauskan?

Riparin iltaohjelma koostuu useimmiten leikeistä, sketseistä ja lauluista. Joskus ohjelmassa saattaa olla myös leiriavustajan vetämä skaba. Iltaohjelmaa suunnitellessa kannattaa miettiä sen sopivuutta ryhmän ryhmäytymisen vaiheeseen ja missä iltaohjelma pidetään. Hyvässä rungossa on rauhallisia ja vauhdikkaampia leikkejä, sketsejä ja lauluja vuorotellen. Iltaohjelman sujuvuutta lisää juontajan vastuu, hyvä suunnittelu ja harjoittelu. "Improvisaatio on sallittua, jos se on hallittua" eli toisin sanoen ok, jos se pelastaa black out-tilanteen tai on jonkin ohjelmanumeron pointti. Improvisaatio ei milloinkaan korvaa harjoittelua!

Voisiko sketsiin valmistautua etukäteen laulun tai leikin aikana? Millainen laulu kannattaa valita, jos suurin osa isosista menee samaan aikaan valmistautumaan? Muistavatko kaikki leirillä olevat toistensa nimet? Toimivatko vapaaehtoisleikit tässä ryhmässä? Kuka on vastuussa leikin vetämisestä ja kuka etsii tarvittavat välineet valmiiksi paikalle? Löysit hyvän sketsin, mutta siinä on jotain sellaista mikä ei ole tätä päivää, miten voisitte muuttaa sen sopivammaksi? Miten otatte huomioon riparilaisten fyysisen, henkisen, hengellisen ja sosiaalisen turvallisuuden? Mikä on leiriavustajan tai vaikkapa ohjaajien rooli iltaohjelmassanne? Onko riparilaisissa joku, joka olisi halukas olemaan mukana jossakin sketsissä? Näitä on hyvä pohtia muiden isosten kanssa iltaohjelmaa suunnitellessa.

 

VANHEMMAT ISOSET

POP UP 1 9.9.2023

1. Mieti itseäsi ryhmänohjaajana rippikoulussa. Mitkä asiat menivät hyvin, ihan ok ja missä olisi erityisesti parannettavaa?

Pohdi kysymyksiä kaikkien alla olevien teemojen kautta:

  • hartaudet

  • raamikset

  • leikkien ohjaaminen

  • riparilaisten vapaa-ajan toiminta ja ryhmäyttäminen

  • vetäjätiimissä toimiminen (isoset, leiriavustajat ja työntekijät)

2. Missä haluaisit kehittyä ja mitä haluaisit oppia tulevan kauden aikana? Millainen isonen haluaisit jatkossa olla?

 

POP UP 2 7.10.2023

Suunnittele ja valmistele oma hartaus, jossa hyödynnät jotain uutta.

Esimerkkejä:

  • toiminnallisuus: rukouskivet, keskustelu/muiden osallistaminen, kirjoittaminen, piirtäminen, liikkuminen paikalla ollessa tai tilassa
  • visuaalisuus: videot. kuvat, kynttilät, erilaiset asetelmat ja esineet
  • tanssi, laulu, näytelmä, meditaatio/mietiskely, varjoteatteri, erilaiset äänimaisemat yms.

Voit hyödyntää hartautesi pohjana jo tekemääsi hartautta tai vapautua kokonaan rungosta ja luoda jotain täysin erilaista. Muista kuitenkin, että hartaudessa tulee olla jollain tavalla mukana raamatunkohta ja rukous!

 

POP UP 3 18.11.2023

1. Katso video Raamis

2. Mitä haasteita raamiksen vetämisessä voi olla? Miten niistä voisi selvitä? Keksi ainakin kaksi erilaista tilannetta ja ratkaisuehdotukset.

 

POP UP 4 3.2.2024

1. Miten voisit tukea uusia isosia iltaohjelman suunnittelussa ja toteutuksessa? Mainitse väh. 3 asiaa.

2. Kuvittele, että olet suunnittelemassa riparille 1 tunnin mittaista yhteistä ulkoilua. Mitä leikkejä tai kilpailuja valitsisit, kuinka paljon aikaa käyttäisit mihinkin ja mitä tarvikkeita tarvitsisit? Kokoa suunnitelmasi vapaamuotoiseksi taulukoksi.

 

Valitse suunnitelmasi pohjaksi yksi näistä:

Leirikeskuksessa on

a) suuri hiekkakenttä ja jalkapallomaalit

b) nurmikenttä

c) rajallisesti tilaa, maastona hiekka tai asvaltti

d) hiekkaranta ja matala vesialue

 

3. Miten ottaisit tekemässäsi suunnitelmassa huomioon

a) riparilaisen, joka ei voi juosta

b) riparilaisen, jolla on käsi paketissa

c) ripariryhmän, joka on erittäin kilpailuhenkinen

// ]]>