Hyppää sisältöön

Rippikoulu koskee koko perhettä. Ripari on nuorelle iso juttu, joka osuu tärkeään ikävaiheeseen itsenäistymisen ja aikuistumisen kannalta. Siksi on tärkeää, että vanhemmat ovat osaltaan mukana nuoren rippikoulussa ilmoittautumisesta alkaen aina konfirmaatiojuhlaan saakka.

Rippikoulun voi käydä, vaikka ei nuori kuuluisi kirkkoon tai häntä ei olisi kastettu. Konfirmaatio edellyttää kirkon jäsenyyttä ja tähän tarvitaan huoltajien suostumus. Kirkon jäsenyys tarkoittaa myös sitä, että nuori osallistuu koulussa oman uskonnon opetukseen.

Jokainen rippikoulu käynnistyy jo kevättalven aikana tapaamisissa. Tapaamisajoista tulee tarkempaa tietoa myöhemmin rippikoulukohtaisesti jokaisen rippikoulun vetäjiltä. Rippikoulu vaatii läsnäoloa ja sitoutumista sekä leirijaksoon että kaikkiin muihinkin tapaamisiin. Jos nuori joutuu tärkeästä syystä olemaan poissa riparitapaamisesta, poissaolo täytyy korvata. Jos rippikoulun käymiseen vaadittava tuntimäärä ei toteudu, konfirmaatio siirtyy myöhempään ajankohtaan.

Kun ehtoollisopetusta rippikoulussa on annettu, on mahdollista, että riparilaiset käyvät ohjaajansa johdolla ehtoollisella jo rippikoulun aikana. Tästä mahdollisuudesta on hyvä jutella kotona. Rippikoulun käytyään nuoren on mahdollista osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Lapset voivat kuitenkin saada ehtoollista tullessaan ehtoollispöytään vanhempiensa tai kummiensa kanssa. Samaan tapaan rippikoulu opettajat ovat kristillisiä kasvattajia jo rippikoulun aikana.

// ]]>