Apuohjaajat

Rippikoulun tai muiden nuorisotyön leirien apuohjaajana (appari) voi toimia  koulutukseen osallistunut tai muutoin tehtäviin soveltuva henkilö. Voit tulla apparikoulutukseen sinä vuonna kun täytät 18 vuotta. Voit myös toimia leirillä apparina, vaikka täyttäisit 18 vuotta vasta loppuvuodesta.

Apparikoulutus

Apuohjaajakoulutuksessa tavoitteena on oppia yhdessä. Senior-apuohjaajat kouluttavat junioreja hyviksi havaituista käytännöistä, juniorit tuovat mukanaan uusia ajatuksia, kysymyksiä ja toimintatapoja. Kaikenlaisille apuohjaajille on seurakunnassamme tilaa ja jokainen saa rauhassa työskennellä omista lähtökohdistaan ja vahvuuksistaan käsin. Yhteistä kaikille apuohjaajille on kuitenkin aktiivisuus, reippaus ja hommiin tarttuminen, ja näitä ominaisuuksia myös edellytämme jokaiselta apuohjaajalta.

Seuraavat lauantai päivät + leiri. Lauantait ovat klo 14-17 Siivessä.

23.3 Intro: Mikä on appari, apparin vastuu, oikeudet ja velvollisuudet, ei apparin tehtävät.

6.4 2. kerta: Yövalvonta, auktoriteetti

20.4 3. medikset,

3.-5.5 Leirillä: skabaosuus (leiriä varten) + muuta

18.5 Kertaava kerta

Apuohjaajien palkkiot

Ensimmäistä kertaa apuohjaajina toimivat ovat aina junioreja, tehtävistä huolimatta. Apuohjaajan tehtävät sovitaan aina erikseen rippikouluryhmän ohjaajien kanssa, alla oleva lista on esimerkinomainen.

Junior-apuohjaaja, palkkio 250e

Työtehtävät ovat lähtökohtaisesti nämä tai jotain näistä:

-yöpäivystys

-päivälevon (medis) ohjaaminen

-päivän skabojen suunnittelusta ja toteuttamisesta huolehtiminen

-osallistuminen rippikoulun muuhun ohjelmaan

-ryhmäyttävien ja vapaa-ajan aktiviteettien toteutus (esim. IG, rastiradat)

-muut ohjaajien kanssa sovittavat tehtävät, jotka ovat luonteeltaan toteuttavia

Senior-apuohjaaja, palkkio 400e

Mahdollisuudet senior-apuohjaajana toimimiseen riippuvat kokemuksesta, taidoista ja rippikouluryhmän tarpeesta.

Työtehtävät ovat lähtökohtaisesti nämä tai jotain näistä:

-yöpäivystys

-päivälevon suunnittelu ja ohjaaminen

-päivän skabojen suunnittelusta ja toteuttamisesta huolehtiminen

-isosten työskentelyn koordinointi, esim. iltaohjelmavalmistelut, raamisvalmistelut, hartausvalmisteluissa tukeminen

-opetuksellisten työskentelyiden suunnittelu ja toteutus itsenäisesti tai yhdessä muiden ohjaajien kanssa

-ryhmäyttävien ja vapaa-ajan aktiviteettien suunnittelu ja toteutus (esim. IG, rastiradat)

-osallistuminen rippikoulun muuhun ohjelmaan

-muut ohjaajien kanssa sovittavat tehtävät

Kysy tarvittaessa lisää Emilialta! Ps. Oothan jo appareiden whatsapp-ryhmässä? Jos et, pääset mukaan tästä!

seurakuntapastori
Leppävaaran seurakunta