Urkuyö ja Aaria - Leila Schayegh & Aapo Häkkinen

to 8.6. klo 21.00
Mustavalkoinen kuva, jossa tummatukkainen nainen nojaa viuluun ja katsoo vasemmalle.

Espoon tuomiokirkko

Urkuyö ja Aaria festivaali – Musiikin ja kesäyön taikaa!

• Leila Schayegh, viulu
  • Aapo Häkkinen, cembalo

Liput 35 / 30 / 15 €, osta liput: lippu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Barokkimusiikin tämän hetken merkittävimpiin viulisteihin lukeutuva Leila Schayegh sekä cembalisti ja urkuri Aapo Häkkinen kohtaavat Urkuyö ja Aaria -festivaalilla. Ohjelmassa on muun muassa Bachin obligato-sonaatit, joiden levytyksestä Schayegh on palkittu useilla kansainvälisillä palkinnoilla, kuten Grammophone Awardilla. Lisäksi kuullaan Händelin ja Scarlattin musiikkia.

Vuonna 1685 syntyneet Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel ja Domenico Scarlatti kehittivät aikansa musiikkia ja muodikasta soolosonaatiinia kukin omaan suuntaansa. Bach kutoi Leipzigissa moniäänisiä tekstuureitaan, nostaen cembalon säestyssoittimesta johtavaan asemaan. Händel antoi Lontoossa kukkaan puhjenneen oopperatyylinsä laulaa viulun melodioissa. Scarlatti jätti Lissabonissa hyvästit barokille ja loi omaperäisen synteesin napolilaisesta oopperasta ja iberialaisesta äänimaisemasta.

Sveitsiläinen Leila Schayegh kuuluu nykyisen barokkimusiikkigenren ja vanhan musiikin merkittävimpiin viulisteihin. Eloisista tulkinnoistaan kiitetty taiteilija esiintyy säännöllisesti ympäri maailmaa arvostettujen orkestereiden solistina ja kamarimusiikkona. Aapo Häkkinen tunnetaan erityisesti vanhan musiikin esittäjänä ja tuntijana, joka esiintyy aktiivisesti paitsi Suomessa, myös ympäri maailman aina Eurooppaa, Aasiaa ja Amerikkaa myöten.

Konsertin kesto n. 1 h 15 min, ei väliaikaa.

Urkuyö ja aaria -festivaalin verkkosivuille Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tuomiokirkko, Tuomiokirkkoseurakunta