Soiva kesäkahvila - Romanttista saksofoniaa

Leppävaaran kirkko

Olli-Pekka Tuomisalo, saksofoni &; Pauliina Hyry, urut

Soiva kesäkahvila -konsertit heinäkuussa

Leppävaaran kirkossa keskiviikkoisin klo 12.

Konsertin jälkeen pullakahvit kirkon pihalla tai eteisessä säätilan mukaan.

Vapaa pääsy!

TAITEILIJAT

Olli-Pekka Tuomisalo on esiintynyt eri sinfonia- ja puhallinorkesterien solistina yli 120 kertaa. Tuomisalo valmistui Sibelius-Akatemiasta musiikin tohtoriksi syksyllä 2009. Sibelius-Akatemian ensikonserttinsa hän piti vuonna 2002.

Tuomisalo on soittanut yhdessä pianotaiteilija Risto-Matti Marinin kanssa vuodesta 1998 lähtien. Samana vuonna hän perusti myös Akateemisen Saksofonikvartetin. Näiden sekä muutaman muun kokoonpanon kanssa Tuomisalo on kantaesittänyt lähes kaiken uuden suomalaisen saksofonimusiikin. Hänelle onkin omistettu lähes 100 teosta.

Orkesterimuusikkona Tuomisalo toimii säännöllisesti Helsingin Kaupunginorkesterin ja Radion Sinfoniaorkesterin riveissä. Hän on toiminut vuodesta 1995 lähtien avustajana myös Jean S –yhtyeen riveissä soittaen lähes 500 keikkaa.

Tohtorintutkintonsa kirjallisen työn Tuomisalo kirjoitti aiheesta Saksofoni suomalaisessa taidemusiikissa. Vuonna 2012 hän julkaisi Matti Rajulan elämä –nimisen kirjan tästä 1900-luvun alkupuolen merkittävimmästä suomalaisesta puhallinmuusikosta ja vuonna 2020 suomalaisen klarinetin- ja saksofoninsoiton historian kartoittavan kirjan Näkymättömät puurtajat.

Tuomisalolta on ilmestynyt saksofonistina 17 soololevyä.

PAULIINA HYRY (s. Toivanen 1964, Mikkeli)

Dir. mus. Pauliina Hyryn taiteellinen inspiraatio kumpua ihmiselämän mysteereistä. Musiikin toteuttamisen kriteerinä on ilo. Soololevyilleen hän tallentanut merkittävien suomalaisten kirkkourkujen sointia. Pauliina konsertoi aktiivisesti eri kokoonpanoissa Suomessa ja ulkomailla ja on konsertoinut muun muassa Virossa, Unkarissa, Italiassa (Rooma), Venäjällä (Pietari) ja Israelissa (Tel Aviv).

Pauliinan ohjelmisto ulottuu virsistä oopperaan mukaan lukien suurten kirkkomusiikkiteosten orkestrointeja sekä Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset (2019-20 Lahti Organ festival, Espoonlahden kirkko).

Keväällä 2021 hän äänitti Loviisan kirkon restauroiduilla uruilla suomalaista urkumusiikkia sisältävän tallenteen Ylen arkistoon. Pauliina on kysytty säestäjä ja esiintyy säännöllisesti sekä urkurina että pianistina sellisti-laulaja Seeli Toivion ja oboisti Sole Terästön kanssa.

Konserttiurkuri-kirkkomuusikko Pauliina Hyry opiskeli urkujensoittoa Sibelius-Akatemiassa prof. Kari Jussilan urkuluokalla (MuM). Opintojaan hän on täydentänyt mestarikursseilla.

Pauliina toimii Espoon Leppävaaran seurakunnan musiikkityötä johtavana A-kanttorina.

Soololevyt:

Via Lucis-Valon tie 2014,  Espoon tuomiokirkon urut

Vater unser (Isä meidän), Kotkan barokkiurut 2017

Orgelfreude (Urkuiloa) 2020, Naantalin barokkiurut

Leppävaaran seurakunta

Kanttori
Leppävaaran seurakunta
Veräjäkallionkatu 2
02650 Espoo

Vastuualue: A-kanttori, musiikin työalavastuu ja konserttitoiminta