Joulun kuvitusilme: Sari Pelho / PelhoDesign.

Joulukalenteri jaetaan seurakuntalaisten koteihin tänäkin vuonna

Joulukalenteri tipahtaa postiluukuista Espoon seurakuntien jäsenille 1. adventin alla, 20.11. alkaen.  Odotettua kalenteria kuvittaa tänä vuonna herkällä viivalla piiretty joulun maailma.

Kalenteri ilmestyy nyt kahdeksatta kertaa ja paperiversion lisäksi se tulee näkymään myös seurakuntien sometileillä. Pääkaupunkiseudun lisäksi kalenteria jaetaan tänä vuonna myös Keravalla, Turussa, Kaarinassa, Seinäjoella, Kouvolassa, Vaasassa, Porvoossa, Kuopiossa ja Tammisaaressa.

Edellisiltä vuosilta saadut palautteet kertovat, että seurakuntien joulukalenterista on tullut monessa kodissa yksi joulun odotuksen kohokohdista.

Kalenterin kuvituksen on loihtinut kuvittaja Sari Pelho ja tekstit Hanna Kivisalo.

Ruotsinkielisen kalenteri jaetaan Esbo svenskan jäsenille 21.11. ilmestyvän Kyrkpressenin välissä. Ruotsinkielisen kalenterin tekstit on kirjoittanut toimittaja Maria Sundblom Lindgren.

Englanninkielinen kalenteri tulee olemaan jaossa seurakuntien eri toimipaikoissa, sen tekstit ovat  Anna Poutiaisen, Tomi AhosenMinna Njembe Njikangin ja Hans Krausen käsialaa.

Joulukalenteri on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten seurakuntien yhteinen lahja jäsenilleen

Seurakuntien joulukalenteri on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten seurakuntien lahja jäsenilleen pääkaupunkiseudulla. Se on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta sopii koko perheen käyttöön.

Pääkaupunkiseudun seurakuntien joulukalenteri on kerännyt vuosittain satoja lukijapalautteita. Kalenteria on pidetty ajatuksia herättävänä ja sitä on kiitetty yllätyksellisyydestä, armollisuudesta, toiveikkuudesta, ihmisläheisestä kielestä, ilosta ja huumorista. Etenkin ihmiset, joiden suhde kirkkoon on etäisempi, ovat kokeneet kalenterin puhuttelevaksi. Kalenteri luo myös yhteisöllisyyttä. Luukkuja avataan yhdessä perheen kesken, videoyhteyksillä, päiväkodeissa, palvelutaloissa ja sosiaalisessa mediassa.

Tekijöiden ajatuksia joulun odotuksesta

Suomenkielisten tekstien kirjoittaja Hanna Kivisalo miettii kirjoitusprosessia ja joulun tämän vuoden teemaa, iloa.

­­Tämän vuoden joulukalenterien tekstien kirjoittaminen oli paineetonta ja mukavaa.  Uskalsin luottaa siihen, että se, mikä tuntuu itsestä puhuttelevalta, tuntuu usein muistakin. Tämän vuoden teema ilo oli mieluisa. Se antoi luvan kirjoittaa enemmän omana itsenäni. Huumori on aina ollut tärkeä selviytymiskeino. Olen sitä mieltä, että paljon jää käyttämättä, jos huumori unohdetaan seurakunnassa. Toivon, että jonain päivä teksti naurattaisi, toisena liikuttaisi ja kolmantena rauhoittaisi. Ylipäätään toivon, että joulukalenterin luukut antavat kaikille tunteille luvan.

Joulukalenterin kannessa nähdään kollaasimainen kuvitus. Kuvituksen tekijä Sari Pelho kuvailee kuvituksen tyyliä leikkisän perinteiseksi.  Kuvittaja toivoo, että joulukalenterin kuvat herättävät kalenterin saajissa hymyä ja iloa.

–  Rauhoittuminen ja pienet ilonaiheet korostuvat niin joulun odotuksessa kuin joulussakin ja niitä asioita olen halunnut kuvissa ilmentää – hassuttelua unohtamatta, Pelho sanoo.

–  Ja oivallusta siitä, että ilo on pienissä ja joskus yllättävissä asioissa.

Anna palautetta joulukalenterista

Kokoamme palautteita joulukalenteriin liittyen. Voit lähettää sen oheisen linkin kautta: Anna palautetta joulukalenterista.