Puolet espoolaisista kuuluu kirkkoon – monikulttuurisuus näkyy prosenteissa ja toiminnassa

Espoon seurakuntien jäsenmäärä oli vuoden vaihteessa 159 215. Kirkkoon kuuluu 52,2 prosenttia espoolaisista. Olarissa mentiin ensimmäisen kerran alle 50 prosentin.

Kaksi hymyilevää ihmistä tiiliseinäisessä tilassa

Monikulttuurisuus näkyy prosenttien lisäksi myös seurakuntien toiminnassa. Olarin Chapple on turvallinen tila myös monikulttuurisille kävijöille: tänne tullaan tapaamaan muita, pelaamaan biljardia, opiskelemaan suomea tai saamaan apua arjen kysymyksiin, kertovat yhteisötyöntekijä Katja Manninen-Abbouchi ja kansainvälisen työn diakoni David Caceres del Castillo. Kuva: Merja Klemola

**

Olarin seurakunnan alueella kirkkoon kuuluvien osuus laski ensimmäisen kerran alle 50 prosentin. Kirkkoherra Antti Malisen mukaan luku on realistinen kuva todellisuudesta ja yhteiskunnan muutoksesta.

Taustalla on myös isompi kulttuurinen murros, jossa instituutioihin sitoutuminen laskee.

- Kirkon jäsenyys ei ole enää itsestään selvyys. Etenkin nuorille kirkon jäsenyys on valinta, johon pitää olla erityinen syy. Meidän on seurakunnissa löydettävä uusia tapoja tavoittaa ihmisiä ja tulla merkitykselliseksi, Antti Malinen sanoo.

Kirkon jäseneksi liittyi Espoossa viime vuonna 1247 henkilöä, eli noin 70 henkeä enemmän kuin edellisvuonna.

Kasteiden määrä laski hieman edellisvuodesta, kun Espoon seurakunnissa kastettiin 1061 lasta vuonna 2022. Tässä luvussa eivät ole mukana hieman vanhempana tai aikuisena kastetut.

Vuoden 2022 aikana Espoossa kirkosta erosi 3161 ihmistä, mikä on noin 400 ihmistä enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kaikkiaan seurakuntien jäsenmäärä laski 1958 hengellä vuonna 2022.

Malisen mukaan haaste ei ole perustyössä, vaan uusien toimintatapojen löytämisessä.

- Hoidamme mielestäni perustoimintamme hyvin. Esimerkiksi kasteperheet ja rippikoululaiset ovat erittäin tyytyväisiä. Kohtaamisia pitäisi kuitenkin tapahtua myös muutoin kuin elämän käännekohdissa ja kriiseissä.

Toinen taustalla vaikuttava syy on Espoon monikulttuuristuminen. Olarilaisista noin neljännes puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.

- Monikielisessä väestössä on runsaasti kristittyjä. Heille ei kuitenkaan ole välttämättä tapana liittyä kirkkoon. Meillä on toiminnassa mukana ihmisiä, jotka eivät ole jäseniä, mutta liittyminen ei ole heille akuutti kysymys, Antti Malinen kertoo

Olarin seurakunnassa on panostettu monikulttuuriseen toimintaan. Tästä hyvänä esimerkkinä on kauppakeskus Isossa Omenassa toimiva Chapple, joka kokoaa päivittäin monikielisen kävijäjoukon. Myös kirkollisissa toimituksissa käytetään yhä useampia kieliä.

Espoon seurakuntien jäsentiedot 2022
Espoon kuudessa seurakunnassa oli vuoden 2022 lopussa yhteensä 159 215 jäsentä.

Muuttoliike oli jälleen espoolaiseen tapaan vilkasta. Seurakuntiin liittyi muuton kautta 13 647 ihmistä ja seurakunnista muutti 13 427 henkeä.

Kaikista espoolaisista evankelisluterilaisten seurakuntien jäseniä oli vuoden lopussa 52,2 prosenttia. Suomen- ja ruotsinkielisestä väestöstä 67 prosenttia kuuluu Espoossa kirkkoon.

Jäsenprosentti perustuu alustavaan tietoon vuoden vaihteen väkiluvusta Espoossa.

• Esbo svenska församling                14 120 (-183), 69,5 %
  • Espoon tuomiokirkkoseurakunta    43 752 (-896), 52,9 %
  • Espoonlahden seurakunta              29 062 (-264), 53,3 %
  • Leppävaaran seurakunta                 23 941 (-190), 44,6 %
  • Olarin seurakunta                           26 732 (-11), 48,5 %
  • Tapiolan seurakunta                        21 608 (-414), 55,6 %
  • yhteensä                                         159 215 (-1958), 52,2 %

Suluissa muutos edelliseen vuoteen. Suomenkielisissä seurakunnissa kirkkoon kuuluminen on laskettu suhteessa alueen asukkaisiin. Esbo svenska församlingin luku on laskettu suhteessa pohjoismaisia kieliä puhuviin espoolaisiin.

Muokattu 7.2.2023: Korjattu suluissa oleva muutos edelliseen vuoteen luku.

Fri Feb 03 08:13:00 EET 2023