Walk in -terapia laajeni Ison Omenan palvelutorille

16–29 -vuotiaille suunnattu kertaluonteinen keskusteluapu, Walk in -terapia, on laajentunut Leppävaarasta Matinkylään. Ratkaisukeskeistä Walk in -terapiaa on saatavilla Espoossa sekä maanantaisin että keskiviikkoisin.

Kuvassa on Paula Bruce-Haatainen. Hänellä on käsissään Walk in -terapiasta kertova mainos.

Paula Bruce-Haatainen Olarin seurakunnasta on yksi Walk in -terapian vastaanotoilla työskentelevistä päivystäjistä Espoossa.

Ratkaisukeskeiseen työskentelytapaan perustuva Walk in -terapia on anonyymiä, ilmaista eikä se edellytä ajanvarausta. Vastaanotolle ei niin ikään tarvita lähetettä. Terapia on yksi tapaaminen kerrallaan (Single session therapy).

Walk in -vastaanotoilla päivystävät Espoon seurakuntien työntekijät. Heillä on oman pohjakoulutuksensa lisäksi terapia- tai psykoterapiakoulutus. Lisäksi he suorittavat Lyhytterapiainstituutin koulutuskokonaisuutta. Parasta aikaa Espoon evankelisluterilaisista seurakunnista ratkaisukeskeisiksi lyhytterapeuteiksi kouluttautuu 20 työntekijää. Espoossa Walk in -vastaanotot sijaitsevat Ohjaamotalon toimipisteissä.

Yksi päivystäjistä on perhetyöntekijä Paula Bruce-Haatainen Olarin seurakunnasta. Hän sanoo, että Walk in -terapiassa lähtökohtana on ihmisen oma muutostoive sekä hänen vahvuutensa ja voimavaransa.

- Vastaanotolla lähestymistapa on keskusteleva ja asiakasta kunnioittava. Rohkaisemme asiakasta etenemään pienin askelin tavoitettaan kohti. Tarvittaessa kannustamme hakemaan muutakin apua.

Nuoruus odotusten ristitulessa

Paula Bruce-Haatainen on havainnut, että nuoriin kohdistuu kovia odotuksia ja paineita. Osa niistä on nuorten itse itselleen luomia, osa ulkoisia. Ei ole tavatonta, että nuoret vertaavat itseään muihin. Tavoiteltavia voivat olla esimerkiksi some-maailman luomat mielikuvat tai julkkisten elämä.

- Moni nuorista elää toisten ihmisten toiveiden ristitulessa. Välttämättä kukaan ei kysy nuorelta, mitä hän itse toivoo tai mitä haluaa, hän toteaa.

Walk in -terapiassa on mahdollista miettiä omaa elämää aikuisen kanssa. Jo se itsessään voi olla tervehdyttävä kokemus.

- Juttelemaan voi tulla vaikkapa jaksamisesta, opiskelun haasteista, ystävyyden ja seurustelun solmuista tai perhe-elämän vaikeuksista. Keskustelu toisen kanssa voi auttaa näkemään ongelman uudesta perspektiivistä ja löytämään voimavaroja ratkaisemiseksi.

Walk in -terapiassa ei hoideta mielen sairauksia, mutta vastaanotolle voi tulla puhumaan niistä. Nuori tai nuori aikuinen voi olla esimerkiksi masentunut, ahdistunut tai hänellä voi olla kaksisuuntainen mielialahäiriö tai itsetuhoisia ajatuksia.

Walk in ei kilpaile pidempien terapiamuotojen kanssa. Se on matalan kynnyksen nopeaa tukea. Yhden tapaamisen kesto on 45 minuuttia. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Käynnin aluksi vastaanotolle tulija saa täytettäväksi lomakkeen, jolla kartoitetaan nuoren sen hetkistä tilannetta.

- Lyhyt kartoitus toimii pohjana keskustelulle. Tapaamisen jälkeen lomake hävitetään, Paula Bruce-Haatainen kertoo.

Walk in -terapia Espoossa:

• Maanantaisin klo 14–18 Ohjaamotalo, Leppävaara (Lintuvaarantie 2)
  • Keskiviikkoisin klo 16–19 kauppakeskus Ison Omenan palvelutori, Ohjaamotalon sivutoimipiste, ylin kerros (3. krs) bussi- ja metroterminaalin yläpuolella (Suomenlahdentie 1).

Teksti ja kuva: Eija Harju I Espoon seurakuntien some- ja verkkotoimitus

2024-03-12 11:52:17.0