Huhtikuussa leikitään – Valtakunnallinen Leikkipäivä esillä Espoon seurakuntien lasten ja perheiden toiminnassa

Valtakunnallinen Leikkipäivä 20. huhtikuuta kutsuu aikuisia ja lapsia viettämään kiireetöntä aikaa yhdessä leikkien. Leikkimällä lapsi oppii muun muassa kaveritaitoja. Espoon seurakunnissa Leikkipäivä-tapahtumissa otetaan huomioon kaikenikäisten leikillisyys.

Kaksi pikkulasta leikkimässä hiekkalaatikolla.

Leikissä syntyy yhteys lasten kesken. Kuva: Pexels

Valtakunnallista leikin teemaviikkoa vietetään huhtikuun kolmannella viikolla ja Leikkipäivää 20. huhtikuuta. Vuoden 2024 teemana ovat kaveritaidot.

Leikki yhdistää toiveita ja todellisuutta, satua ja totta. Leikki yhdistää monenlaisia lapsia, sukupolvia, eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevia sekä ihmistä ja ympäristöä. Leikissä yhdistyy monia tärkeitä asioita kuten oppimista, iloa ja vuorovaikutusta.

Aikana, jolloin ihmisiä erottaa toisistaan moni asia, leikissä voi syntyä ihmisten kesken yhteys, jota ei ilman leikin mahdollistamaa tilaa syntyisi. Yhteinen leikki ja yhdessä koettu ilo synnyttävät yhteenkuuluvuutta, joka puolestaan lisää luottamusta niin toisiin ihmisiin kuin tulevaan.

Sosiaaliset taidot kehittyvät leikkiessä

Leikki on lapselle luontainen tapa toimia, osallistua ja oppia. Leikeissä harjoitellaan erilaisia taitoja ilman epäonnistumisen pelkoa. Lapsen innostusta oppia ja omaksua asioita leikinomaisesti voidaan hyödyntää, kun opetetaan hänelle esimerkiksi arjen puuhia, tietoja ja hyviä tapoja.

Kognitiiviset toiminnot, kuten ajattelu, muisti ja kieli harjaantuvat leikkien ja pelien tiimellyksessä. Useissa leikeissä ja peleissä vaaditaan kokeilemista, ongelmanratkaisua, ajattelua ja ymmärtämistä eli juuri niitä asioita, joita oppimisessakin tarvitaan.

Leikissä lapsi oppii elämisen sääntöjä, esimerkiksi sosiaalisia taitoja, vuorovaikutustaitoja ja kuuntelemista. Sosiaalisten taitojen kehittyminen on tärkeä osa leikkiä: opitaan kommunikoimaan ja neuvottelemaan sekä katsomaan asioita toisen näkökulmasta ja vastaanottamaan empatiaa toisilta leikkijöiltä. Opetellaan siis tulemaan toimeen toisten ihmisten kanssa.

Tunteiden käsittely ja luovuus kuuluvat oleellisena osana leikkiin. Leikillä voi olla myös lapsen itseluottamusta ja omia kykyjä vahvistava voima.

Espoon seurakuntien päiväkerhoissa, perhe- ja vauvaryhmissä leikitään Leikkiviikolla ekstrapaljon ja huomioidaan toiminnassa kaikenikäisten leikillisyys. Katso lasten ja lapsiperheiden tapahtumat tapahtumakalenterista.

• Olarin seurakunnan huhtikuisen kasvattajaluennon aiheena on leikki ja leikillisyys vanhemmuuden tukena. Kasvattajaluento pidetään Chapplessa perhekahvilan yhteydessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä torstaina 11.4. klo 10.15. Luvassa on vinkkejä alle kouluikäisen leikkiin. Tilaisuudessa on asiantuntijana varhaiskasvatuksen ohjaaja, Positiivinen kasvatus -kirjan kirjoittaja Tiia Trogen.
  • Espoonlahden seurakunnalla on kaksi leikkiviikon tapahtumaa.
    • Taikuri Marko Akkanen esiintyy Espoonlahden kirkolla tiistaina 16.4. klo 18. Tilaisuuteen on kutsuttu Espoonlahden alueen 5-vuotiaita, mutta paikan päälle saavat tulla kaikki taikuriesityksestä kiinnostuneet.
    • Maan päivä on ympäristöasioihin keskittyvä tapahtuma Espoonlahden kirkolla lauantaina 20.4. klo 10–13. Maan päivän tapahtumassa on kaikille suunnatun kirpputori- ja kahvilatoiminnan lisäksi kierrätysteemaista askartelua lapsille sekä muutama pieni leikkihetki Leikkipäivän kunniaksi. Espoonlahden seurakunta järjestää tapahtuman yhteistyössä Espoon ympäristöyhdistyksen kanssa.

Leikkipäivä-tapahtumia järjestetään ympäri Suomen. Leikkipäivää koordinoi Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Leikkipäivän verkkosivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2024-04-09 17:13:43.0