Muskarista svengiä perheen syksyyn

Musiikkileikkikoulu on leikkiä, laulua, läheisyyttä ja liikettä. Espoon seurakuntien syksyn 2024 muskariryhmiin voi nyt ilmoittautua.

Kuvassa lapset istuvat lattialla käsissään pienet soittimet.

Kuva: Pexels, Ksenia Chermaya.

Ilmoittautuminen syksyllä alkaviin musiikkileikkikouluihin on auki Espoon seurakuntien verkkosivuilla 17.4.–17.5. välisenä aikana. Muskariin pääsee mukaan myös kauden aikana, mikäli ryhmissä on tilaa.

– Itselleni on tärkeää rento, avoin tunnelma. Haluan, että jokainen muskarilainen kokee olevansa tervetullut muskariin sellaisena kuin on, Espoonlahden seurakunnan muskariopettaja Sonja Munter-Mäkeläinen kertoo.

– Olemme jokainen erilaisia. Tapoja olla ja osallistua muskariin on yhtä paljon kuin muskarilaisia. Muskariin mahtuu niin sylissä istujia kuin muskaritilan tutkijoitakin.

– Monelle perheelle muskari on viikon kohokohta. On ihanaa seurata, kun perheet saapuvat ja lähtevät muskarista iloisesti jutustellen.

Muskari kehittää lauluvaraston lisäksi oppimisvalmiuksia sekä lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta.

– Muskariopettajana haluan tukea lapsen kehitystä, perheen hyvinvointia ja lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta. Sydäntä lämmittää, kun huomaa lapsen ja aikuisen nauttivan yhteisestä tekemisestä.

Monet perheet ja lapset ovat luoneet pitkiä ja kestäviä perhetuttavuuksia muskarissa. Musiikkileikkikouluryhmiä vetävät seurakuntien ammattitaitoiset opettajat.

– Muskarivanhemmat arvostavat mahdollisuutta tutustua muihin samassa tilanteessa oleviin perheisiin. Monien ryhmien yhteydessä on mahdollisuus kahvitella, leikkiä ja jutustella muiden perheiden kanssa, toteaa Munter-Mäkeläinen lopuksi.

Yhdessä muskariin

Vauvamuskari sekä yksi- ja kaksivuotiaiden ryhmät ja sisarusryhmät ovat sellaisia, joissa lapsi käy muskarissa aikuisen kanssa.

Lapsen voi ilmoittaa muskariin heti kun hänellä on henkilötunnus. Jos lapsella ei vielä ole nimeä, etunimeksi voi kirjoittaa vaikkapa Vauva.

Vauvojen ryhmiä on pienille 3–7-kuisille ja isoille, noin 8–12-kuisille vauvoille. Vauvamuskarissa lauletaan, körötellään, liikutaan, soitetaan, lorutellaan ja kuunnellaan musiikkia.

Sisarus- ja perheryhmään voi ilmoittaa vaikkapa vauva- ja taaperoikäiset sisarukset, mutta yhtä hyvin mukaan voi tulla yhden lapsen kanssa

Isompien lasten, eli 3–6-vuotiaiden ryhmissä lapsi käy muskarissa yksin, ilman omaa aikuista.

Soitinryhmät ja lapsikuorot

Seurakunnissa on lisäksi erilaisia soitinryhmiä esimerkiksi kanteleensoitosta kiinnostuneille lapsille. Näiden ryhmien tiedot löytyvät seurakuntien verkkosivuilta.

Tarjolla on myös kuorotoimintaa Tuomiokirkkoseurakunnassa, Leppävaarassa, Olarissa ja Tapiolassa eri ikäisille lapsille. Kuoroja johtavat seurakuntien musiikin ammattilaiset ja ne ovat maksuttomia. Lapsikuoroihin ilmoittaudutaan verkkolomakkeen kautta.

Muskarin lukuvuosi ja maksut

Muskarit alkavat syyskaudella viikolla 33. Lukuvuodessa on 30 toimintaviikkoa, joista 2–4 kertaa voi olla muu kuin tavallinen muskarikerta, esimerkiksi konsertti, juhla tai muskarimessu.

Lukukausimaksu on 75 euroa ja sisarusalennus on -50 % kaikista sisaruksista. Kauden alkaessa alle kuukauden ikäisiltä sisarusryhmäläisiltä ei peritä lukukausimaksua.

Kaksi ensimmäistä tuntia ovat kokeilukertoja, joista ei veloiteta, jos ei halua tai voi jatkaa. Mikäli perhe jättää muskarin kesken, lukukausimaksuja ei palauteta. Jos tiedät muutosta tai työhön paluusta, sovi maksuasiat syyskuun tai kevätkaudella helmikuun alkuun mennessä opettajan kanssa.

Maksua ei peritä, mikäli perhe saa jotakin Kelan harkinnanvaraista tukea ja maksuvapautuslomake toimitetaan ajoissa.

Tarkat tiedot erilaisista muskareista ja ilmoittautumisista ympäri Espoota löydät tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Apr 16 10:23:00 EEST 2024