Espoonlahden kirkon peruskorjaus valmistui

Espoonlahden kirkon peruskorjaus on valmistunut. Kirkko otetaan käyttöön elokuun lopussa.  Seurakuntalaisia odottaa turvallinen ja toimiva kirkko monikäyttöisine tiloineen.
Espoonlahden kirkko ilmasta.

Mittavassa peruskorjauksessa uusittiin kirkkosalin katto, ikkunat sekä talotekniikka. Myös seinärakenteita uusittiin ja korjattiin. Keittiötilat remontoitiin kokonaan. Kirkon ulkopuolelle puolestaan asennettiin salaojat, sadevesiviemärit ja tarvittavat vesieristykset. Piha- ja leikkialueet kunnostettiin. Esteettömyyttä on parannettu mm. valaistuksen, wc-tilojen ja pysäköinnin osalta.

Rakennuksessa tehtiin myös joitakin tilamuutoksia. Uudet päiväkerhotilat löytyvät vahtimestarin asunnon paikalta ja entisen kirkkoherranviraston tilalle rakennettiin seurakuntakahvila. Toimistotilat ovat jatkossa pääasiassa rakennuksen toisessa kerroksessa.

Espoonlahden kirkon peruskorjausta jouduttiin aikaistamaan rakennevaurioiden ja sisäilmaongelmien vuoksi. Tästä johtuen remontissa kiinnitettiin erityistä huomiota ratkaisujen turvallisuuteen ja terveellisyyteen. Kaikki ratkaisut on kuitenkin tehty niin, että alkuperäinen, kiitetty arkkitehtuuri on säilynyt.

Peruskorjaus toteutettiin yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana, mikä osoittautui onnistuneeksi valinnaksi vaativaan hankkeeseen. Peruskorjauksen kustannusarvio oli 9,57 miljoonaa euroa. Varattua määrärahaa ei ylitetty. Lopulliset kustannukset selviävät, kun hankkeen taloudellinen loppuselvitys valmistuu syksyn aikana. Hankkeen projektinjohdosta vastasi Saraco D&M Oy, suunnittelusta Wise Group Finland Oy ja toteutuksesta Consti Korjausurakointi Oy.

Espoonlahden kirkko on arkkitehtien Timo ja Tuomo Suomalaisen suunnittelema. Vuonna 1980 valmistunutta kirkkoa pidetään merkittävänä sekä ulkoarkkitehtuurinsa että sisätilojensa osalta. Julkisivumateriaaleina on betonia ja kuparipeltipaneelia. Sisätiloissa on käytetty luonnonkiveä. Korkea kirkkosali nousee ympäristössään veistoksellisena maamerkkinä.  Kirkon kokonaispinta-ala on n. 2400 neliömetriä.

Espoonlahden seurakunta on toiseksi suurin Espoon evankelis-luterilaisista seurakunnista. Jäseniä on 31 400 ja työntekijöitä noin kuusikymmentä.

Tue Jul 11 17:14:01 EEST 2017