Espoon seurakunnilta 20 000 euroa katastrofiapua Nepaliin

Nepal kärsii poikkeuksellisen kovista tulvista. Hätäapu toimitetaan perille Suomen Lähetysseuran kautta.

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 20 000 euroa katastrofiapua Nepalin tulvakriisin uhrien auttamiseen. Apu toimitetaan perille Suomen Lähetysseuran kautta.

Nepal kärsii poikkeuksellisen kovista tulvista etelän piirikunnissa. Sateet ovat aiheuttaneet normaaliin sadekauteen verrattuna poikkeuksellista tuhoa 27 piirikunnassa etenkin etelän tasaisilla maa-alueilla. Yli 35 000 kotitaloutta on kärsinyt tulvista ja arvion mukaan yli 100 000 ihmistä on sen välittömän vaikutuksen alaisina. Rankkasateet ja tulvat ovat vaikuttaneet etelän viljelyihin, kotieläimiin ja tuleviin satoihin, jonka odotetaan lisäävän ruoan hintaa. Joillakin alueilla 80 prosenttia sadosta on tuhoutunut.

Hätäapu sisältää muun muassa ruuan, väliaikaissuojien, puhtaan veden, hygieniatarpeiden ja henkisen tuen toimittamista tulvan uhreille. Aineellisen avun lisäksi katastrofin uhreille tarjotaan henkistä tukea.

Lähetysseura on ollut mukana järjestöjenvälisessä tapaamisessa ja on kartoittanut hätäaputilannetta yhdessä paikallisten kumppanien ja ACT Alliancen Nepal Forumin kanssa.

Katastrofiapuun on varattu seurakuntayhtymän kuluvan vuoden talousarviossa 80 000 euroa, josta on toukokuussa myönnetty 20 000 euroa Afrikan kuivuuskriisin auttamiseen Etiopiassa Suomen Lähetysseuran kautta. Päätös Nepalin katastrofiavusta tehtiin yhteisen kirkkoneuvoston kokouksessa 4. syyskuuta 2017.

2017-09-05 12:45:01.0