Leijonaemot kokoontuvat Tapiolan kirkon olohuoneessa

Erityislasten vanhempien vertaistukiryhmä Leijonaemot kokoontuu Tapiolassa kerran kuussa. Ryhmä on tarjonnut Martta Nurmille tärkeää tukea perheen arkeen.
Apua_jatukea_ESPOO_leijonaemot_2_THUMB.jpg

– Lapsiperhe voi elää onnellista elämää hyvin erilaisista olosuhteista käsin, erityislapsen äiti Martta Nurmi toteaa. Nurmin perheen arkea rytmittävät yhteistyö ja verkostoituminen erityisopettajan, avustajien, toimintaterapeutin, tilapäishoitajien, lastenlääkärin, arvioivien terapeuttien, vammaispalveluiden ja Jorvin sairaalan kanssa. Tukea arkeensa Martta Nurmi saa Leijonaemojen vertaisvanhempien ryhmästä. Ryhmä tukee erityislasten vanhempien jaksamista ja vanhemmuutta.

– Siinä tilanteessa kun sain tietää olevani erityislapsen äiti, koin jääväni tyhjän päälle. Pääsin takaisin jaloilleni vertaistuen myötä, Martta kertoo.

Nurmin kotona asuva lapsi käy ala-astetta espoolaisella erityisluokalla. Nurmi on lapsensa omaishoitaja ja tekee omassa työssään nelipäiväistä työviikkoa. Nurmin perheen erityislapsi tarvitsee jatkuvaa aikuisen tukea ja läsnäoloa arjessaan kaikkialla. Yhdessä vaiheessa perheen molemmat vanhemmat tekivät lyhennettyä työaikaa perhetilanteen takia.

Huolehtiminen erityislapsesta ei tule päättymään lapsen täysi-ikäistyessä, vaan tulee jatkumaan läpi elämän.

– Usein sanotaan, että ajattele vain tätä hetkeä ja elä tässä päivässä. Itseäni on helpottanut tietoisuus siitä, että lapsella on erilaisia vaiheita ja pitkällä aikavälillä jotkut asiat tulevat arjessa helpottumaan.

– Kun kuulee toisilta perheiltä, millaisia yhteiskunnallisia palveluja kasvava erityisnuori itsenäistyessään tarvitsee, on helpompaa luottaa valoisaan tulevaisuuteen, Martta Nurmi pohtii.

Leijonaemoilla on myös oma valtakunnallinen Facebook-ryhmä, jossa on mahdollista jakaa arjen kysymyksiä. Turvallinen keskusteluyhteisö auttaa jaksamaan arjessa ja toimii tärkeänä varaventtiilinä.

– Tieto siitä, että on olemassa toisia samassa tilanteessa olevia ihmisiä auttaa. Leijonaemoilta saa empatiaa säälin sijaan ja tämä on suuri voimanlähde.

– Koen, että olen saanut tietoa erilaisista tukimuodoista eniten juuri Leijonaemoilta, vaikka olen itse koulutukseltani sosiaalialan ammattilainen, Martta Nurmi toteaa.

Leijonaemot aloittivat Espoossa vuonna 2012

Leijonaemot ovat erityislasten vanhempien vertaistukijärjestö. Toimintaa on eri puolilla Suomea muutamalla kymmenellä paikkakunnalla.

Vuodesta 2012 toimintaa on järjestetty myös Espoossa. Alkuun Leijonaemot tapasivat EJY:n eli Espoon järjestöjen yhteisön tiloissa, joissa Tapiolan seurakunnalla oli olohuonetila vuokrattuna. Myöhemmin tapaamiset siirtyivät Tapiolan kirkon olohuoneeseen, joka on sohvin ja nojatuolein varustettu kirkon rennoin oleskelutila.

Espoon toiminnan alkaminen sai alkunsa Martta Nurmin otettua yhteyttä Leijonaemojen toiminnanjohtaja Janet Grundströmiin ja ehdotettua espoolaisten perheiden vertaistuki-iltojen järjestämistä. Matka Helsingissä kokoontuviin ryhmien tapaamisiin olisi vienyt liikaa aikaa perheiltä.

Heti ensimmäisiin tapahtumiin tuli yli kymmenen osallistujaa. Yleensä ryhmässä käy yli kahdentoista perheen huoltajia, enimmäkseen äitejä, joskus myös isiä. Vantaalla toimii ”Urosleijonien” oma ryhmä. Isätoimintaa on pääkaupunkiseudulla järjestetty Vantaalla, jossa isät ovat käyneet keilaamassa ja pelaamassa biljardia ja saunoneet. Siinä ohessa ehtii myös jutustelemaan perheiden kuulumisia.

Toiminta saa tukea STEA:lta (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus). Viimeiset kolme vuotta Espoon kaupunki on tukenut espoolaisten erityislasten vanhempien toimintaa. Espoon tuki on tärkeää. Se mahdollistaa monipuolisen vertaistoiminnan järjestämisen Espoossa. Virkistystapaamisia on järjestetty kylpylässä, teatterissa ja hevostalleilla.

Leijonaemot on erityislasten vanhempien vertaistukijärjestö. Toimintaa on eri puolilla Suomea lähes 30 paikkakunnalla. Yhdistys sai STEA:lta kaksi uutta hankerahoitusta tänä keväänä. Niiden turvin kehitetään toimintaa koko erityislapsiperheelle Perhe edellä puuhun -hankkeessa ja Erityislapsen näkymätön sisarus -hankkeessa kiinnitetään huomiota erityislapsen sisaruksiin.

Erityisen ihanille isille ja äideille

Leijonaemot kokoontuvat Linkki avautuu uudessa välilehdessäjoka kuukauden viimeisenä maanantaina klo 17.30–19.30 Tapiolan kirkon olohuoneessa, Kirkkopolku 6. (Poikkeuksena huhtikuu jolloin tapaaminen on jo 23.4.) Tapaamisiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Mahdollista lastenhoitotarvetta varten tiedustelut ja ilmoittautuminen edellisen viikon torstaihin mennessä ma–to klo 10–14 vertaisohjaaja Janet Grundström, 040 487 7209.

Leijonaemot ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä on perustettu 22.5.2005. Toiminnan tarkoitus on edistää vertaistukitoimintaa erityislasten vanhempien kesken sekä vuorovaikutusta erityislasten vanhempien ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatuksen ammattilaisten välillä.

Lisäksi yhdistys tukee erityislasten vanhempien jaksamista ja hyvinvointia. Leijonaemot ry:n toimintaa on saanut tukea Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA vuodesta 2017 alkaen. Vuosina 2008–2016 toimintaa tuki Raha-automaattiyhdistys (RAY).

Vuodesta 2013 Leijonapartio on tarjonnut kriisitilanteessa olevalle erityislapsiperheelle tukea ja auttanut perhettä palveluiden pariin. Leijonapartion yksi osa on matalankynnyksen palvelu LeijonaluuriLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka tarjoaa kuuntelevaa vertaista.

Teksti ja kuva: Mirja Aukee.

Tue Apr 17 10:39:00 EEST 2018