Suvelan kappeli sai uudet urut

–Suvelan kappelin uudet urut soivat iloa, rauhaa ja lohdutusta. Ne houkuttelevat seurakuntaa veisaamaan yhdessä, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Petri Koivusalo sanoo.
Kappeli on vaaleaa puute, uudet urut ovat alttarin oikealla puolella.

–Urut on yllättävän monipuolinen soitin. Yhteislaulun johtamisen ja monentyylisten urkusoolojen ohella se soveltuu oivallisesti erilaisten soitinkokoonpanojen osaksi. Itse olen soitellut urkuja gospelbändinkin mukana.

Syyskuussa 2016 käyttöön vihitty Suvelan kappeli on alueensa monipuolisen seurakunnallisen toiminnan keskus. Sen kappelisalissa vietetään säännöllisesti messuja ja kohdataan ihmisiä kirkollisten toimitusten kautta. Myös alueen vireä musiikkielämä on löytänyt kodin kappelin suojista.

–Jo kappelin suunnittelun alkuvaiheessa oli selvää, että kappelisaliin tarvitaan urut. Laulunomainen äänen muoto sekä rikas voimakkuuksien ja värien paletti tekevät uruista edelleen keskeisen soittimen kirkon musiikissa, Petri Koivusalo kertoo.

– Ja kaiken tuon monipuolisuuden tarjoiluun tarvitaan vain yksi muusikko. Urkujen käyttöikäkin on valtavan pitkä, jopa satoja vuosia.

Urkujen suunnittelussa tulee ottaa huomioon seurakuntaelämän moninaiset tarpeet. Yhteislaulun johtaminen edellyttää uruilta soinnillista leveyttä ja tukevaa alarekisteriä. Kirkollisten toimitusten musiikkiin taas tarvitaan hiljaisempia sävyjä, värikkäämpiä soolomahdollisuuksia ja kirkasta suuruutta. Soinnin tulee lisäksi olla pehmeä ja sulautuva, jotta yhteispeli muiden soitinten kanssa sujuu. Huolimatta pienestä äänikertamäärästään, Suvelan kappelin urut täyttävät nämä odotukset.

Urkurakentajaksi valittiin kansainvälisen tarjouskilpailun perusteella Paschen Kiel Orgelbau GmbH Saksasta. Urkujen soinnillisesta suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat Helmuth Gripentrog ja Kalevi Mäkinen.

Urkujen kokonaishinta oli n. 220 000 euroa. Urut ovat 13-äänikertaiset. Niiden julkisivu on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä urkurakentamon sekä arkkitehti Anssi Lassilan kanssa. Hankinnan valmistelleen urkutoimikunnan jäseninä olivat Heikki Sorvari, Petri Koivusalo, Anne Kujala ja Sixten Enlund sekä sihteerinä Benita Sane.

Suvelan kappelin on suunnitellut arkkitehti Anssi Lassila arkkitehtitoimisto OOPEAAsta. Kappelin tiloja käyttävät Espoon tuomiokirkkoseurakunta ja Esbo svenska församling. Rakennus sisältää myös vuokratilat Espoon kaupungin asukaspuistolle. Rakennuttajana oli Espoon seurakuntayhtymä ja pääurakoitsijana YIT Rakennus Oy.

Uusien urkujen käyttöönottojuhlaa vietetään sunnuntaina 23.9. Klo 15 käyttöönottojumalanpalvelus ja juhlakahvit, klo 16.30 URKU AUKI -konsertti suvelalaisittain; Vivika Oksanen ja Markku Mäkinen, urut ja piano sekä Hannele Savunen ja Ghislaine Dionne, laulu. Vapaa pääsy, ohjelma 5 €.

Kuva: Mirja Aukee.

Mon Sep 17 12:20:00 EEST 2018