9400 äänesti seurakuntavaaleissa ennakkoon Espoossa

Espoon seurakuntavaalien ennakkoäänestyspisteillä annettiin kaikkiaan 9384 ääntä. Äänestäjistä 8799 oli espoolaisia ja 585 ulkopaikkakuntalaisia.
Olarilainen Seppo Aho äänesti Ison Omenan palvelutorilla.

Olarilainen Seppo Aho äänesti Ison Omenan palvelutorilla. Vaalivirkalijana Markus Silvola. Kuva: Mirja Aukee-Peiponen.

Ennakkoäänestys oli jonkin verran hiljaisempaa kuin neljä vuotta sitten, jolloin ääniä annettiin reilut 10 500. Muilla paikkakunnilla Espoon vaaleihin annetut äänet eivät ole vielä tiedossa. Äänestysprosentti on tämän hetkisen tiedon perusteella 6,7. Viime vaalien ennakkoäänestysprosentti oli 7,9 ja koko vaalissa 12,5.

Espoolaiset äänestivät kilvan kauppakeskuksissa: seitsemänkymmentä prosenttia äänistä annettiin suurissa kauppakeskuksissa. Suosituin äänestyspiste oli Sellossa, jonka vaalikopeissa annettiin lähes 1900 ääntä eli joka viides Espoon ennakkoäänistä. Kaikkiaan Espoossa oli 50 ennakkoäänestyspistettä ja myös esimerkiksi oppilaitoksissa ja sairaaloissa oli mahdollisuus äänestää.

Seurakuntavaalit jatkuvat viikon päästä kun vuorossa on varsinainen vaalipäivä 18. marraskuuta. Tällöin äänestää voi oman seurakunnan kirkossa tai vaalipaikassa. Espoon tuomiokirkkoseurakunta on jaettu kolmeen alueeseen, joilla kullakin on oma äänestyspaikkansa. Alue ja äänestyspaikka on ilmoitettu kotiin tulleessa vaalikirjeessä. Äänestäjä tarvitsee mukaansa kuvallisen henkilöllisyystodistuksen.

Seurakuntavaaleissa äänestetään päättäjät kaikkiin Suomen evankelis-luterilaisiin seurakuntiin. Espoossa valitaan 61 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon ja jäsenet kunkin seurakunnan seurakuntaneuvostoon. Ehdokkaita on yhteensä noin 250 henkeä, joista useimmat ovat ehdolla sekä kirkkovaltuustoon että seurakuntaneuvostoon. Äänioikeus on 16 vuotta täyttäneillä evankelis-luterilaisten seurakuntien jäsenillä.

Ehdokkaisiin voi tutustua Espoon seurakuntien vaalisivuilla ja vaalikoneessa.

Äänestyspaikat löytyvät vaalisivuilta.

Sat Nov 10 20:34:00 EET 2018