Tukea uudenlaisille musiikkihankkeille

Espoon seurakunnat tukevat hengellisen musiikkitoiminnan hankkeita Espoossa 25 000 eurolla.
Espoon_barokki_Wilenius_M.jpg

Yksi avustuksen saajista, Espoon barokki koolla Espoon tuomiokirkossa. Kuva: Johannes Wilenius.

Espoon seurakunnat tukevat vuosittain musiikkitoimintaa, joka rikastuttaa ja kehittää Espoossa tapahtuvaa hengellistä musiikkitoimintaa. Tänä vuonna jaettiin yhteensä 12 eri toimijalle 1000–4000 euron avustuksia. Avustussumma oli yhteensä 25 000 euroa. Näiden avustusten lisäksi Espoon seurakunnat tukevat sopimuspohjaisesti Urkuyö ja Aaria -festivaalia sekä Candomino-kuoroyhteisön toimintaa.

Musiikkiavustusten jakoperiaatteet uudistettiin viime vuonna. Tukea halutaan antaa konserttitoiminnan lisäksi muunlaisille musiikillisille hankkeille.

- Toivoimme hankkeilta innovatiivisuutta ja verkostoyhteistyötä. Uudenlaisia avauksia edustavat esimerkiksi Åsa Gustafsson surun käsittelyyn tarkoitetut huilukonsertit ja Paula Kovasen lukudraamaesitykset ikäihmisille, kertoo yhteisen seurakuntatyön päällikkö Eero Jokela.

Molemmissa hankkeissa musiikkia viedään yhteisön keskelle. Meditatiiviset huiluduokonsertit ovat osa seurakuntien sururyhmätoimintaa. ”Koivu, tähti ja hengellisiä yhteislauluja” -lukudraamaesityksiä puolestaan on tarkoitus esittää mm. hoivakodeissa.

Musiikkiavustuksissa tuetaan hengellisen musiikin koko kaarta vanhasta kirkkomusiikista uusimpiin musiikkimuotoihin asti. Jokelan mukaan avustushakemuksissa näkyi se, että musiikki elää vahvasti tässä ajassa. Esimerkiksi pinnalla oleva huoli luonnosta näkyy tulevissa hankkeissa. Espoon kirkkoihin saadaan mm. Trio Filian ilmastokonsertteja sekä Watercolors-jazztrion luontoaiheiset sävellyskonsertit.

Kaikki myönnetyt avustukset

• Amado musiikkikouluyhdistys ry. 1000 €
    Hengellisen musiikin työpajat sekä oppilas- ja opettajakonsertti Suvelan kappelissa.
  • Cantores minores -kannatusyhdistys ry. 3000 €
    Poikien (4–6v) valmentava kuorotoiminta Leppävaarassa
  • Dominante ry. 2000 €
    Sergei Rahmaninovin Vigilia-teoksen esitys Espoossa syksyllä 2019.
  • Espoon barokki ry. 4000 €
    Espoon barokin ja EMO Ensamble -kuoron yhteinen pyhäinpäivän konsertti Espoonlahden kirkossa 1.11.2019.
  • Gustafsson Åsa. 2000 €
    Kaksi meditatiivista huiluduokonserttia sureville ja heidän omaisilleen seurakuntien sururyhmiin.
  • Musiikkiopisto Juvenalian kannatusyhdistys ry. 2000 €
    Juvenalia-kuoron hengellisen musiikin konsertti Espoossa keväällä 2020 yhdessä urkurin ja solistien kanssa.
  • Jääskeläinen Anne. 1000 €
    Swing Memories -orkesterin 1910–30-lukujen gospelmusiikkia sisältävät konsertit Espoonlahden ja Tapiolan kirkoissa.
  • Kovanen Paula. 2000 €
    ”Koivu, tähti ja hengellisiä yhteislauluja”. Hengelliseen musiikkiin pohjautuvia lukudraamaesityksiä ikäihmisille seurakunnissa ja hoivakodeissa.
  • Murtosointu ry. 1500 €
    Vuorovaikutteisen Matteus-passion esitys Espoonlahden kirkossa yhdessä Viva Voxin ja Navichoruksen kanssa.
  • Poijärvi-Salmela Raili. 2000 €
    Trio Filian Ilmastokonserttien järjestäminen Espoon kirkoissa ja kappeleissa (kolehti WWF:n hyväksi), yhteistyössä omakotiyhdistysten, seurakuntien ja luonnonsuojeluyhdistyksen kanssa.
  • Saarinen Janne. 2500 €
    Watercolors-jazztrion luontoaiheiset sävellyskonsertit Espoon kirkoissa/kappeleissa.
  • Tapiolan kamarikuoro ry. 2000 €
    Konsertti Espoon Tuomiokirkossa syksyllä 2019. MacMillani Seven Last Words from the Cross, kuorolle ja jousiorkesterille.

Mon Mar 11 12:00:00 EET 2019