Leppävaaran kirkon peruskorjaukseen lisämääräraha

Yhteinen kirkkovaltuusto korotti Leppävaaran kirkon korjaamiseen varattua määrärahaa. Korjaustyöt pääsevät alkamaan kesän aikana.
Punatiilinen kirkko kaartuu ympyränmuotoisen sisäpihan ympärille.

Leppävaaran kirkon sisätilojen korjaukset alkavat kesällä. Kuva: Esko Jämsä.

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto korotti Leppävaaran kirkon korjaamiseen varattua määrärahaa. Joulukuussa 2018 hyväksyttyyn 1,25 miljoonaa euron budjettiin myönnettiin 145 000 euron lisämääräraha. Samalla päätettiin korottaa lisä- ja muutostöihin sekä valvontatöihin tehtyjä varauksia.

Määrärahan korotus mahdollistaa sen, että korjaustyöt voivat alkaa kesän aikana. Remontin alku on viivästynyt, koska urakoitsijan hankinta ei ole edennyt suunnitellusti. Urakoitsijavalinnasta on päättänyt kiinteistöjohtokunta ja tarkempi töiden aloittamisaikataulu täsmentyy todennäköisesti alkukesästä.

Leppävaaran kirkossa tehtävillä rakennekorjauksilla poistetaan ja ehkäistään sisäilmaongelmia. Korjaukset perustuvat WSP Finland Oy:n tekemiin tutkimuksiin ja suosituksiin. Tutkimuksissa havaittiin korjauskohteita seinä- ja lattiarakenteiden liitoskohdissa, sisäkatoissa ja kirkkosalin ilmanvaihtohormeissa. Huoneilmassa on havaittu eristekuituja, jotka ovat peräisin pääosin sisäkattojen eristeistä.

Remontissa sisäilmaa heikentävät rakenteet korjataan. Sisäkatot uusitaan kokonaan, ne tiivistetään ja ilmasulut vaihdetaan. Ulkoseinien läpiviennit ja liitokset tiivistetään. Ilmanvaihtoa säädetään. Alakerran toimistotilojen lattiamateriaalit vaihdetaan. Tiilimuuratut ilmanvaihtokanavat puhdistetaan ja ne korvataan peltisillä, helposti puhdistettavilla kanavilla.

Leppävaaran kirkolla toimivat ryhmät ja messut ovat siirtyneet remontin alta seurakunnan muihin tiloihin. Tiedot korvaavista tiloista löydät täältä.

Leppävaaran kirkko sijaitsee pohjois-Leppävaarassa osoitteessa Veräjäkallionkatu 2. Arkkitehtuuritoimisto Olli Kuusen suunnittelema kirkko on arkkitehtonisesti arvokas, monimuotoinen, puolikaaren muotoinen punatiilinen rakennus. Laajuudeltaan kirkko on 2200 m2. Kirkko on Leppävaaran seurakunnan pääkirkko, joka on aktiivisessa käytössä.

Thu Apr 25 08:36:00 EEST 2019