Yli 70-vuotiaiden poikkeusolojen rajoitukset jatkuvat - seurakunnat, kaupunki ja järjestöt tarjoavat tukea sitä tarvitseville

Viime aikojen poikkeukselliset olot jatkuvat edelleen.  Valtioneuvoston linjausten mukaan yli 70-vuotiaiden tulee välttää oman kodin ulkopuolisia lähikontakteja. Arjen asioiden hoitaminen saattaa huolestuttaa tai olla vaikeaa.  Espoolaiset ikääntyneet eivät kuitenkaan jää yksin, sillä Espoon seurakunnat, Espoon kaupunki ja espoolaiset järjestöt tarjoavat tukea ja apua.

Kuva espoolaisiin kotitalouksiin lähetystä kirjeestä, jossa kerrotaan ikäihmisten tukipalveluista.

Espoon kaupunki ja Espoon seurakunnat lähettivät espoolaisille kirjeen, jossa kerrotaan tukipalveluista yli 70-vuotiaille.

Poikkeustilanteen pitkittyessä yksinäisyys ja muut ongelmat saattavat lisääntyä. Tilanne koettelee etenkin heitä, joilla ei ole lähellä omaisia tai muita tukiverkostoja.

Seurakuntien diakoniatyöntekijät ovat myös koronapandemian aikana olleet yhteydessä alueillaan asuviin vanhuksiin. ”Osa on tottunut yksinoloon ja eristäytyminen ei siksi tuota uusia vaikeuksia, mutta toiset kärsivät ja ovat hyvin ahdistuneita tilanteesta”, vanhustyön diakoniatyöntekijä Minna Martiskainen Olarin seurakunnasta kertoo.  Diakoneille on tuttua se, että liian moni "ei halua vaivata". Minna Martiskainen toivoo, että jokainen apua tarvitseva soittaa. Moniin käytännön kysymyksiin löytyy ratkaisuja.  Usein auttaa jo se, että saa puhua jonkun kanssa. Keskusteluapua ja juttuseuraa löytyy kaikilta toimijoilta.

”Avun pyytäminen voi olla vaikeaa, mutta se on myös rohkea teko. Kenenkään ei tarvitse jäädä yksin. Seniorineuvonta Nestorissa huolehdimme siitä, espoolaiset iäkkäät saavat tarvitsemansa avun ja palvelut”, asiakasohjauspäällikkö Sirpa Immonen Seniorineuvonta Nestorista sanoo.

Apua ja tukea arjen asiointiin

• Espoon kaupungin Seniorineuvonta Nestori auttaa etsimään keinoja arjessa selviytymisen tueksi. Apua saat myös kauppa- tai apteekkiasioihin, jos ne eivät oman tukiverkon avulla onnistu. Seniorineuvonta Nestorin kautta järjestyy myös kaupungin tilapäinen ruoka-apu. Jos sinulla on kysyttävää muista palveluista vanhuksille, esimerkiksi asumisesta, muistista tai taloudellisista tuista, soita Nestoriin. Seniorineuvonta Nestori, puh. 09 816 33 333, ma–pe klo 8–16, www.espoo.fi/nestori.
  • Seurakuntien diakoniatyöntekijöiltä saat apua ja neuvontaa vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen tai muiden käytännön asioiden selvittämiseen. Diakoniatyö palvelee kaikkia espoolaisia. Diakoniatyöntekijät puh. 09 80 501, ma–pe klo 9–15.

Kun kaipaat keskusteluapua tai juttuseuraa

• Espoon seurakuntien papit ja diakoniatyöntekijät tarjoavat henkistä ja hengellistä tukea.
    Päivystävä pappi puh. 09 8050 2602, ma–pe klo 9–15.
    Diakoniatyöntekijät puh. 09 80 501, ma–pe klo 9–15.

Jos et voi kommunikoida puheella, lähetä yhteydenottopyyntö tekstiviestillä 040 531 1002.
www.espoonseurakunnat.fi/keskusteluapua

• Kaupungin mielenterveys- ja päihdepalvelujen neuvonta, puh. 09 816 31300 ma–pe klo 8–16, auttaa jos koronavirus huolettaa tai ahdistaa.
  • EJY ry:n koulutetut vapaaehtoiset tarjoavat juttuseuraa.
    Puh. 050 567 4891 ma–pe klo 9–11.

Muista yli 70-vuotiaiden tukipalveluista on kerrottu laajemmin espoolaisiin kotitalouksiin jaetussa julkisessa tiedotteessa.

2020-05-07 13:58:13.0