Olarin kirkkoherraehdokkaat vaalipaneelissa 29. tammikuuta

Seurakuntalaiset voivat ehdottaa omia kysymyksiään vaalipaneeliin.

Kuvassa mikrofoni Olarin kirkossa.

Kuva: Åke Jauhiainen

Olarin kirkkoherranvaali etenee. Espoon hiippakunnan tuomiokapituli on todennut, että kaikki Olarin seurakunnan kirkkoherran virkaa hakeneet ovat kelpoisia virkaan. Seurakuntaneuvosto valitsee uuden kirkkoherran huhtikuussa. Yleisölle avoimet vaalipaneelit järjestetään tammi- ja maaliskuussa.

Seurakuntalaiset pääsevät kuulemaan hakijoita ensimmäisen kerran 29. tammikuuta klo 18 järjestettävässä vaalipaneelissa. Koronatilanteen vuoksi paneeli lähetetään suoratoistona Olarin seurakunnan YouTube-kanavalla. Paneelissa kirkkoherraehdokkaat esittäytyvät ja heitä haastatellaan vuorotellen etukäteen laadituin kysymyksiin.  Seurakuntalaisilla on myös mahdollisuus ehdottaa kysymyksiä paneeliin. Omat ehdotuksensa voi lähettää seurakunnan verkkosivuilla olevan verkkolomakkeen kautta 20.1.2022 mennessä.

Olarin kirkkoherran virkaa hakevat

• Espoon seurakuntayhtymän johtava sairaalapastori Markku Elo
  • Laitilan seurakunnan kirkkoherra Petri Laitinen
  • Olarin seurakunnan II seurakuntapastori Antti Malinen
  • Leppävaaran seurakunnan II seurakuntapastori Kaisa Yletyinen
  • Tapiolan seurakunnan V seurakuntapastori Heidi Zitting.

Olarin kirkkoherran vaali on välillinen, eli seurakuntaneuvosto valitsee uuden kirkkoherran. Seurakuntaneuvosto arvioi ehdokkaita kokouksessaan 1. helmikuuta haastattelukierroksen, ennakkotehtävien ja ensimmäisen vaalipaneelin jälkeen. Toinen vaalipaneeli järjestetään Olarin kirkossa lauantaina 12. maaliskuuta kello 16. Lopullisen valinnan kirkkoherrasta seurakuntaneuvosto tekee alustavan suunnitelman huhtikuussa.

Olarissa kirkkoherralta odotetaan osaamista mm. strategisessa johtamisessa, erilaisten kulttuurien huomioimisessa, asiantuntijoiden henkilöstöjohtamisessa ja viestinnässä. Tärkeänä pidetään myös, että kirkkoherra pitää kirkon sanomaa Jumalan rakkaudesta esillä rohkeasti ja monikanavaisesti.

Olarin seurakunta on yksi Espoon kuudesta seurakunnasta. Seurakunnassa on noin 27 000 jäsentä ja 55 työntekijää. Uusi kirkkoherra aloittaa tehtävässään 1. lokakuuta, kun nykyinen kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja jää vanhuuseläkkeelle.

Muokattu 13.1.2022. Hakemuksensa pois vetäneen hakijan nimi poistettu.
Muokattu 14.1.2022. Hakemuksensa pois vetäneen hakijan nimi poistettu.

Tue Jan 11 12:13:00 EET 2022