Pääsiäinen Espoossa on iloa, valoa ja varjoja

Espoon seurakunnissa valmistaudutaan jo pääsiäisen viettoon.

Kuvassa on tulppaaneja lumihankea vasten, auringon valoa tulee ylhäältäpäin.

– Pääsiäisen jumalanpalvelukset muodostavat ainutlaatuisen kokonaisuuden. Niissä vaelletaan läpi pääsiäisen tapahtumien kohti tyhjää hautaa ja iloa, kuvailee seurakuntapastori Iida Rotko, Espoon tuomiokirkkoseurakunnasta.

– Kiirastorstain messussa ehtoollisen jälkeen alttari puetaan mustiin. Pitkäperjantaina kuljetaan Jeesuksen rinnalla kohti ristiä. Pääsiäisyönä valot syttyvät kirkossa ja juhla alkaa. Se on vaikuttava kokemus.

Palmusunnuntaina 24.3. muistetaan kirkoissa kertomusta Jeesuksesta, joka ratsastaa Jerusalemiin. Väkijoukko juhlii Jeesusta, laskee hänen tielleen vaatteita sekä palmunoksia. Tästä on syntynyt meillä virpomisen perinne. Koristelemme pajunoksia ja lapset käyvät virpomassa joko tuttaviaan sekä sukulaisiaan tai naapurustojen ovilla kiertämässä. ”Virvon varvon tuoreeks terveeks, vitsa sulle, palkka mulle.”

Espoon seurakunnissa on tarjolla  virpomisvitsojen ja pääsiäiskoristeiden askartelua

Lastenlauluja ja pääsiäisaskartelua Chapplessa ti 19.3. klo 17.30Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Pääsiäisaskarteluilta aikuisille Ison Omenan kirjastossa to 21.3. klo 17Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Virpomisoksien askartelupaja Espoonlahden kirkon pääsiäismyyjäisissä la 23.3. klo 11–14Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Koko perheen virpovitsapaja ja Pajukirkko Tapiolan kirkolla la 23.3. klo 16 alkaenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pääsiäisaskartelua perheille Safkaa ja seuraa -illassa Suvelan kappelilla ke 27.3. klo 17Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Palmusunnuntaina kirkot ovat iloa ja valoa täynnä: Jumalanpalvelukset, messut ja muut tapahtumatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hiljaisen viikon kohokohtia ovat kiirastorstai ja pitkäperjantai

Kiirastorstai on ollut evankelis-luterilaisessa kirkossa se päivä vuodessa, jolloin käydään eniten ehtoollisella. Ehtoollispöydän leivässä ja viinissä muistellaan Jeesuksen yhteistä viimeistä ateriaa opetuslasten kanssa.

Kiirastorstain messun päätteeksi urut vaikenevat ja kynttilät sammutetaan. Alttari riisutaan kankaista ja esineistä, ja se verhotaan mustaan. Pimennetty, mustiin puettu kirkko on järisyttävän koskettava. Kiirastorstain 28.3. tapahtumat seurakunnissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Pitkäperjantain raamatun kertomuksissa Jeesus ristiinnaulitaan ja hän kuolee. Kristillisen opin mukaan kärsimyksen päivänä Jeesus antaa itsensä meidän pahuutemme tähden. Pitkäperjantai on vuoden ainoa pyhäpäivä, jonka kirkkotekstiilien värinä on musta. Pitkäperjantaina vietetään kirkoissa sanajumalanpalveluksia, jossa viivytään ristin juurella.

Alttarilla käytetään kukkina viittä ruusua kuvaamaan Jeesuksen haavoja. Urkuja tai muita instrumentteja ei yleensä soiteta, vaan virret lauletaan ilman säestystä. Passiomusiikkia on tarjolla myös pitkäperjantaina 29.3. Espoon kirkkojen konserteissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Pääsiäinen on kristikunnan suurin juhla, silloin iloitaan kirkoissa

Varsinainen pääsiäinen on niin tärkeä juhla, että kalenterissa on kaksi pyhäpäivää peräkkäin: pääsiäispäivä ja toinen pääsiäispäivä. Ilo alkaa jo lauantai-iltana, kun kirkonkellot kutsuvat pääsiäisyön messuun.

Pääsiäisenä hauta on tyhjä. Jeesus on noussut kuolleista. Toisena pääsiäispäivänä 1. huhtikuuta monessa kirkossa vietetään perhemessua. Messun jälkeen Leppävaaran kirkossa, Olarin kirkossa ja Tapiolan kirkossa lapset saavat messun jälkeen osallistua hilpeään pääsiäismunajahtiin.

Pääsiäismaanantaina Leppävaaran kirkolla on mahdollisuus tutustua juutalaiseen pääsiäisperinteeseen seder-aterian äärellä. Elämyksellisen aterian hinta on 15 euroa aikuisilta ja 5 euroa lapsilta (4–12 v). Seder-aterialle ilmoittaudutaan ennakkoon 22.3. mennessä.

Pääsiäisen yömessut, perhemessut ja gospelmessutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2024-03-18 14:36:00.0