Kirkko Espoossa palkkaa kymmeniä nuoria kesätöihin

Espoon seurakunnat työllistävät espoolaisia nuoria kesätöihin. Vielä on avoinna 29 työpaikkaa. Nuorten työtehtävät vaihtelevat riksalla ajosta, sometyöhön, kirkkovieraiden opastamiseen ja hautausmaiden hoitoon.

Kesäinen nuori ottaa valokuvaa.

Kuva: Shutterstock

Tapiolan seurakunta palkkaa kesätyöseteleillä seitsemän nuorta kesätöihin.

– Nuoret tulevat töihin kahden viikon jaksoihin ja he ulkoiluttavat ihmisiä riksapyörällä ja järjestävät päiväkahveja Yhteisvastuun hyväksi. Nuoret pääsevät myös ideoimaan muuta kesätoimintaa, kertoo Tapiolan seurakunnan kirkkoherra Päivi Linnoinen.

Myös Espoonlahden seurakunnassa neljä kesätyöntekijää pyörittää kesäkahvilaa ja ilahduttaa kahvilapyörällä. Olarin seurakunnassa aloittaa viisi nuorta, joiden tehtäviin kuuluu niin työ sosiaalisessa mediassa kuin avustamista kiinteistö-, toimisto- ja keittiötöissä. Espoon tuomiokirkkoseurakunta palkkaa puolestaan seitsemän nuorta some- ja kesäkahvilatyöhön. Näitä kesätyöpaikkoja voi vielä hakea, ilmoitukset tulevat esille seurakuntien nuorten verkkosivuille.

Kesätyösetelit apuna nuorten työllistämisessä

Espoon seurakunnat hyödyntävät nuorten palkkaamisessa kirkkohallituksen myöntämiä 500 euron arvoisia kesätyöseteleitä. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Kirkkohallitukselle 460 000 euron erityisavustuksen seurakuntien kesätyöntekijöiden palkkaamisen. Avustuksen tavoitteena on lisätä kesätyöpaikkojen määrää Suomen seurakunnissa. Avustus on osa hallituksen toimenpidekokonaisuutta, jolla pyritään lieventämään koronatilanteen lapsille ja nuorille aiheuttamia haittoja.

Kesäkahviloiden lisäksi nuoret toimivat Espoossa kirkko-oppaina. Espoon tuomiokirkkoseurakunta ja Esbo svenska palkkaavat yhteensä kuusi nuorta tiekirkko-oppaiksi Espoon tuomiokirkolle. Leppävaaran seurakunnassa kolme nuorta toimii apukäsinä alakouluikäisten kesäkerhoissa.

Satoja isosia leireillä ja parikymmentä nuorta hautausmaatöissä

Espoon seurakunnat ovat palkanneet myös perinteisesti nuoria hautausmaille. 70 kausityöntekijästä 20 on 16–17-vuotiaita nuoria. Heidän tehtäviinsä kuuluu hautausmaiden ja niiden ympäristön hoitoa. Rippileireille ja muille kesän leireille osallistuu satoja isosia ja apuohjaajia palkkiotoimisesti.

Lisätietoja tulossa:

Olarin seurakunnan nuorten verkkosivut